چکیده:
این مقاله بخشی از یک پژوهش کیفی است که با دو روش تطبیقی و توصـیفی- تحلیلـی بـه بررسـی عنـصرروش تدریس در
برنامۀ درسی هنر ایران و چند کشور جهان پرداخته است. بدین منظور، اسناد و مـدارک مربوط به این موضوع در کشورهای
پیشرو در زمینۀ برنامه درسی هنر (کـشورهای منتخـب) گـردآوری و بـه توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسۀ آنها پرداخته
شده تا نتایج پژوهش آمـاده شـود. مقالـۀ حاضـر تـلاش می نماید تا عنصر روش تدریس از برنامۀ درسی هنر ایران و
کشورهای منتخب را مـورد مطالعـه و بررسـی قرار دهد. با مقایسۀ نتایج مشخص شد که در کشورهای مـورد مطالعـه، هدف
انتخـابی حـول زمینـه هـای گوناگون هنر است. به علاوه، ارزشیابی، در سـه حیطۀ دانشی، مهارتی و نگرشی تدوین یافتهاند؛
هر چند در زمینۀ میزان و نوع پـرداختن بـه حیطـۀ مهـارتی و نگرشی تفاوت قابل ملاحظه ا ی بین کشور ما و دیگر کشورها
وجـود دارد. مبـاحثی در مـورد کـسب سـواد علمی فن آورانه، حل مسئله، تفکر و مباحثی در مورد طبیعت، عمده ترین نکات
برجستۀ ارزشیابی اسـت کـه در بین کشورهای مورد مطالعه مشترک می باشد. همچنین، نتایج به دست آمده شباهت هـای
قابـل ملاحظـه ای را بین ارزشیابی برنامه درسی هنر در بین کشورهای مورد مطالعه و ایران نشان می دهد. این شباهتها
بیشتر در اسناد مکتوب برنامه درسی یا برنامه درسی قـصد شـده موجـود مـی باشـد. در ایـن قـسمت، برنامـه ریـزان درسـی،
برنامه های درسی هنرتعداد زیادی از کشورهای پیشرو در علـم و فـن آوری را بررسـی نمـوده و نـسبت بـه تدوین
عنصرارزشیابی اقدام نمودهاند و بنابراین، طبیعی است که حتی در برخی موارد هدف کامـلتـر تـدوین شـده باشد. در عین
حال، فاصلۀ قابل ملاحظه ای بین برنامه درسی هنر کشور ما با کشورهای مورد مطالعه وجـود دار که جای تامل دارد و شاید
بتوان آن را ناشی از اجرای برنامه درسی دانست که در برنامه درسی کـسب شـده توسط دانش آموزان خود را نشان می دهد
خلاصه ماشینی:
بر اساس همين نياز است که هنر به عنوان يکي از موضوعات قابل آموزش در تمامي نظام هاي آموزشي مطرح است و به يقين ، هنر، ظرفيت هاي بالقوه اي دارد که در تعليم و تربيت کودکان بسيار موثر است و توجه به آن ميتواند صلاحيت ها و يادگيري هاي مشترک را در متربيان پرورش دهد و مهارت خوب زندگي کردن را به آنها بياموزد (خلاصه راهنماي برنامه درسي هنر دوره ابتدايي، ١٣٩٠).
اين حرکت را که مهرمحمدي (١٣٨٣)، برنامه درسي جديد دوره ابتدايي، کوششي تازه براي احياي هنر نام ميبرد که معروف به رويکرد تربيت هنري ميباشد، در سال ١٣٨٦- ١٣٨٥ به صورت فراگير با ارائه آموزش ضمن خدمت به معلمان در ايران به اجرا در آمده است به طور کلي اشکال و قالب هاي متفاوتي وجود دارند که از طريق آنها معاني و مفاهيم ، بيان و ارايه مي شوند.
The Status of Art Education in the Mpowe, Lebogng Discipline 1213 - کالينسون وياميکو٢٦، ( ٢٠٠١)، در مطالعه تطبيقي که توسط در زمينه ي رشد حرفه اي معلمان در دوره هاي تربيت معلـم ميان دوکشور ژاپن و ايالات متحده آمريکا صورت گرفت نشان داد که ارائه روش هايي براي ايجادکردن تغيير و اصلاحات و تجديد حيات در زمينه ي رشد حرفه اي آموزش معلمان هر دو کشور ضرورت دارد.
به عبارت ديگر، هدف ارزشيابي 34 Danielle Twigg 35 Susanne Garvis 36 Performance Assessment 37 Arts education; in primary and secondary schools 1220 بيشتر توانايي يادگيري است تا ميزان مطالب يادگرفته شده و همچنين ، در کشور ايران ، پوشه کار، نمايشگاه کاردستي و چک ليست و ارزيابي عملکرد، به عنوان ابزار ارزشيابي برنامه درسي هنر استفاده مي شود.