چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مشخص نمودن ارتباط بین شبکههای اجتماعی مجـازی و رشد سوء اخلاق و رفتار دانشجویان نگارش شده است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی- تحلیلی اسـت. جامعـه آماری پژوهش کارشناسان، اساتید حوزه و دانشگاه، صاحبنظران فرهنگی و پلیس فتا هستند که بر اساس جـدول کرجسـی مورگان تعداد 201 نفر بهعنوان نمونه و بهصورت اتفاقی انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با پرسشنامه محقق ساخته اجرا شده است که روایی محتوایی و روایی ساختار آن تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنف، آزمون رتبههای علامتدار ویلکاکسون و آزمون فریدمن استفاده گردید و تمامی فرضیههای پـژوهش اثبات شدند که به ترتیب: بـه اشتراکگذاری مطالب کاربران دانشجو، روابط درونشبکهای کاربران دانشجو، همنـوایی درونگروهـی کاربران دانشجو و تغییر نگرش و رفتار کاربران دانشجو در شبکههای اجتماعی مجازی در اولویت اثرگذاری و رشد سوء اخلاق و رفتار آنان قرار دارند.
The aim of this study was to determine the relationship between social networks and the growth of students' misbehavior and immoral behavior. This research is applied in terms of purpose and in terms of descriptive-analytical nature. The target population included all experts, university teachers, cultural officials, as well as cyberspace police, of whom 201 random samples were selected using Cretaceous and Morgan tables. A data researcher with acceptable validity and validity was used to collect the data. The validity of this survey was confirmed using the Chronoch alpha( r=0.89). Statistics such as Klomogrov-Smirnov, Wilcoxon and Friedman were used to analyze the data. Based on the results, all the hypotheses have been proven, that is, social networks play a role in the importance of content sharing, the relationship between the network, intra-group compatibility, and changing user attitudes and Etiquette.
خلاصه ماشینی:
براي تجزيه وتحليل داده ها نيـز از آزمـون هـاي کولمـوگروف - اسـميرنف ، آزمـون رتبـه هـاي علامت دار ويلکاکسون و آزمون فريدمن استفاده گرديد و تمامي فرضيه هاي پـژوهش اثبات شدند که بـه ترتيب : بـه اشتراکگذاري مطالب کاربران دانشجو، روابـط درون شـبکه اي کـاربران دانشـجو، همنــوايي درون گروهـي کاربران دانشجو و تغيير نگرش و رفتار کاربران دانشجو در شبکه هاي اجتماعي مجازي در اولويت اثرگذاري و رشد سوء اخلاق و رفتار آنان قرار دارند.
در اين پژوهش محقق تلاش دارد اين موضـوع را موردمطالعـه قـرار دهد که فضاي مجازي چـه تـأثيراتي در رشـد سـوء اخـلاق و رفتـار کـاربران دانشـجو دارد؟ آيـا مي توان اذعان داشت که تقويت يا تضـعيف ارزش هـاي اخلاقـي متـأثر از اسـتفاده دانشـجويان از فضـاي مجـازي و بـه اشـتراک گذاشـتن و تبـادل اطلاعـات اسـت ؟ آيـا رابطـه اي بـين دسترسـي دانشجويان به فضاي مجازي و ارتباطات درون شـبکه اي بـا ارزش هـاي اخلاقـي وجـود دارد؟ آيـا رابطه اي بين استفاده بيشتر دانشجويان از فضاي مجازي و تغيير نگرش و رفتارهاي اخلاقـي وجـود دارد؟ به عبارت ديگر آيا دانشجوياني کـه بـه اينترنـت دسترسـي دارنـد، ارزش هـاي اخلاقـي آنـان متفاوت مي شود.
آزمون رتبه هاي علامت دار ويلکاکسون (رجوع شود به تصویر صفحه) چون در اينجا مقدار احتمال برابر صفر است که کمتر از ٠/٠١ اسـت ، فـرض صـفر بـا اطمينـان ٩٩ درصـد رد مـيشـود و ميانـه بـزرگ تـر مسـاوي سـه اسـت ، پـس فرضـيه دوم اثبـات و بـين بـه اشتراکگذاري اطلاعات کاربران دانشجو در شبکه هاي اجتماعي مجـازي و رشـد سـوء اخـلاق و رفتار آنان اثرگذار است .