چکیده:
ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ از ﺣﻮزه ﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ و ﻋﻠـﻮم اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﻣﺤﺴـﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﺑﺎ ﻋﻨﻮان آﺳﯿﺐ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن، ﺟﺎﻣﻌﻪ را دﭼﺎر ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی ﺟﺪی ﮐﺮده اﺳﺖ. رﺷﺪ ﺑﺤﺮان ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﭘﯿﻮﻧﺪ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺎ ﺳـﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی اﻗﺘﺼـﺎدی، ﺳﯿﺎﺳـﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺑﺮ ﺣﯿﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار اﺳﺖ. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻠﻞ ﺑﺮوز ﻋـﺪم ﻋـﺪاﻟﺖ آﻣﻮزﺷﯽ، ﻋﺪم دﺳﺘﺮﺳﯽ ﯾﮑﺴﺎن از ﻧﻈﺎم ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ در ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ آﻣﻮزﺷـﯽ اﺳـﺖ. ﯾﮑـﯽ از اﯾـﻦ آﺳﯿﺐ ﻫﺎ، ﺷﮑﺎف ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮآﻣﺪه از ﻋﺪم ﻋﺪاﻟﺖ آﻣﻮزﺷﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در اﺑﻌﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ زﻧﺪﮔﯽ اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﮔﺴﺘﺮش ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ روش ﮐﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﺳﻨﺪی - ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم رﺳﯿﺪه ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻌـﻪ آﻣـﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان، ﺧﺎﻧﻮاده ﻫﺎ و ﮐﻠﯿﻪ ﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺮاﯾـﯽ آﻣﻮزﺷـﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷـﻨﺪ. ﭘـﺲ از ﮔـﺮدآوری ﻣﻨﺎﺑﻊ، ﺑﺮرﺳﯽ و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ، ﺑﺮ اﺳﺎس ﭼﻬﺎر ﻋﺎﻣﻞ) اﻗﺘﺼﺎدی، ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ، اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ (ﺑـﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی اﺻﻠﯽ در ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺑﺮوز ﺷﮑﺎف اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﺻﻮرت ﻋـﺪم ﻋـﺪاﻟﺖ آﻣﻮزﺷـﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ، ﻣﯽ ﺗﻮان زﻣﯿﻨﻪ ﺗﺒﯿﯿﻦ و ﻋﻠﻞ ﺷﮑﺎف اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ را ﺑﯿـﺎن ﮐﺮد.
خلاصه ماشینی:
عدالت آموزشي، شکاف اجتماعي (بررسي نظام هاي آموزشي و دسترسي به وسايل ارتباط جمعي دانش آموزان در دوره هاي آموزش مجازي دوران همه گيري بيماري کوويد ١٩ در ايران ، ١٤٠٠-١٣٩٩) 1 جعفر وليپور چکيده شناخت مسائل و موضوعات اجتماعي از حوزه هاي بسيار مهم جامعه شناسي و علـوم اجتمـاعي محسـوب مي شود.
(پايگاه خبري مجمع جهاني اقتصاد١، ١٣٩٩) در فضاي کنوني هر چه خانواده ها به دلايل اقتصادي و ميزان توسعه يافتگي، کمتـر بـه ابزارهـا و فضـاي ديجيتال مجهز باشند، دانش آموزان ، فرصت يادگيري را از دسـت مي دهنـد و تـا زمـاني کـه ايـن نقـص برطرف نشود و امکان برخورداري از ابزارهاي ديجيتالي براي همه وجود نداشته باشند، احتمـال تشـديد بي عدالتيها در حوزه آموزش خود را نشان مي دهد.
٣- سپس به بررسي واژه هاي آموزش مجازي، فضاي مجازي، درس و کلاس مجازي، معلـم ، دانش آمـوز و آزمون مجازي در حوزه يادگيري، مـدل هدف گـذاري و گسـتره محـدوده فکـري دانش آمـوزان از منظـر نظريه هاي يـادگيري و موضـوع دسترسـي بـه منـابع اطلاعـاتي و آموزشـي و نظـام آموزشـي از ديـدگاه نظريه هاي جامعه شناسي و اجتماعي پرداخته مي شود و در نهايت با توجه به آنچه که اشاره شد، نحـوه ي تأثير پديدهاي نوين آموزشي در هدف گذاري برنامه ي درسي، بهره گيري از امکانات يکسـان بـراي کليـه استفاده کنندگان از اين فناوري تبيين مي گردد.
Findings: After collecting resources, review and study, it was determined, based on four factors (economic, political, cultural, social) as the main components in the study of factors affecting the occurrence of social gap in the absence of educational justice.