چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف، پیش بینی تنظیم هیجانی براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه در نوجوانان انجام شد.
روش: روش مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم بود که در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 در دبیرستانهای شهر کرج مشغول به تحصیل بود. 200 نفر با روش نمونهگیری خوشهای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل فرم کوتاه طرحواره ناسازگار اولیه (1998) و پرسشنامه تنظیم هیجانی هافمن و کاشدان (2010) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام پذیرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بین طرحوارههای طرد - بریدگی، خودگردانی، محدودیت مختل و دیگرجهت مندی با تنظیم هیجانی رابطه منفی معنادار وجود داشت. براساس نتایج تحلیل رگرسیون، دیگر جهت مندی قادر به پیش بینی تنظیم هیجانی و کنترل عاطفی بود (05/0> p).
نتیجهگیری: متخصصین امر باید به این نشانهها توجه کرده و برنامه مناسب آموزشی و درمانی برای تنظیم نوجوانان طراحی کنند.
Objective: The aim of this study was to predict emotional regulation based on early
maladaptive schemas in adolescents.
Method: The study method was descriptive-correlation. The statistical population included
all high school students who were studying in high schools in Karaj in the first semester of
the academic year 1399-1400. 200 people were selected as the sample size by cluster
sampling. Data collection tools included the short form of early maladaptive schema
(1998), the Hoffman and Kashedan Emotional Regulation Questionnaire (2010) and the
Roger and Najarian Emotional Control Questionnaire (1989). Data analysis was performed
by Pearson correlation and regression analysis.
Results: The findings showed that there was a significant negative relationship between
rejection schemes - cut-off, self-control, impaired constraint and other orientation with
emotional regulation. Based on the results of regression analysis, orientation was able to
predict emotional regulation and emotional control (p <0.05).
Conclusion: Professionals should pay attention to these symptoms and design an
appropriate educational and treatment program for adolescents.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد بين طرحواره هاي طرد - بريدگي ، خودگرداني ، محدوديت مختل و ديگرجهت مندي با تنظيم هيجاني رابطه منفي معنادار وجود داشت .
براساس نتايج به دست آمده از مطالعات ، مي توان دريافت که وجود تنظيم هيجاني در افراد که به معناي منظم کردن فرايندهاي احساسي در راستاي عملکرد تطبيقي است ، پيامدهاي مطلوبي مانند استفاده از راهبردهاي مناسب حل تعارض (عسگري و صفرزاده ، ١٣٩٢) و سلامت روان (شيرمحمدي و اميني نصر، ١٣٩٣) را به دنبال دارد و نبود و ناتواني در آن نيز پيامدهاي نامطلوبي مانند پرخاشگري (واحدي، ١٣٩٠) و فربهي (دوبي ،٦ ٢٠١٠) را موجب مي گردد.
بحث و نتيجه گيري طرحواره هاي ناسازگار اوليه (طرد/ بريدگي ، خودگرداني ، محدوديت مختل ، ديگر جهت مندي و گوش بزنگي )؛ تنظيم هيجاني را در نوجوانان پيش بيني مي کنند.
براساس نتايج جدول ١ بين طرحواره هاي طرد/بريدگي ، خودگرداني ، محدوديت مختل و ديگرجهت مندي با تنظيم هيجاني رابطه منفي معنادار وجود دارد.
اين نتايج تا حدودي همسو با يافته هايي است که به آنها اشاره مي شود: احمدي (١٣٩٢) در پژوهشي نشان داد که نمره هاي بيماران در مؤلفه هاي طرحواره هاي ناسازگار اوليه (محروميت هيجاني، رهاشدگي/بيثباتي، بياعتمادي/بدرفتاري، آسيب پذيري نسبت به بيماري، خود تحول نيافته /گرفتار، ايثار، بازداري هيجاني، معيارسرسختانه /عيب جويي افراطي و خويشتن داري/خود انضباطي ناکافي) و سبک مقابله اي روياروگري و حل مدبرانه مسئله (ازخرده مقياس هاي هيجان مداري) و راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان (خود سرزنشگري، پذيرش ، تمرکز مجدد بر برنامه ريزي، ارزيابي مجدد مثبت و کم اهميت شماري) در مقايسه با افراد سالم بالاتر بود.