چکیده:
جهت تحلیل دقیق و هوشمندانه هنر و سینمای هر کشور، اشراف بر جریانات فکری، دینی و سیاسی آن کشور، امری حیاتی است. شناسایی جریانات فعال ژاپنی از ابتدا تا کنون در عرصه حکومت، اندیشه، فرهنگ و رسانه ژاپن و همچنین تولید انیمیشن توسط کمپانیها و شرکتهای وابسته به این جریانات، از اهداف این پژوهش است که در تحلیل مرسوم، کاستی آن احساس میشود. در این تحقیق با توجه به نقصها و نقدهایی که به روششناسی نوفرمالیستی وارد است، جهت دستیابی به فهم عمیقتر حکمت، زیباییشناسی و تأثیرات رسانهای و اجتماعی انیمیشن، در کنار فهم دقیق فرم و تکنیک آن، به روششناسی ویژهای موسوم به «فنی ـ حکمی» استفاده شده است که از جنس روشهای تحلیل کیفی میباشد. در این روش، با فراروی از صرف فرم، به زمینههای اجتماعی و جریانات دینی، اندیشهای و سیاسی پشتیبان و همچنین ارزیابی حکمی تأثیرات انیمیشین بر تعالی یا هبوط بشر نیز توجه میشود. در نهایت، در این پژوهش «جریان مقاومت» در ساخت محصولات انیمیشن ژاپن شناسایی و پویانمایی «مدفن کرمهای شبتاب» نیز به عنوان مطالعه موردی بررسی شد. حاصل آنکه پویانمایی «مدفن کرمهای شبتاب» به عنوان یکی از آثار فاخر جریان مقاومت در ژاپن است که توانست با ادبیات مقاومت به خوبی نتایج ظلم آمریکاییها را در خلال جنگ جهانی دوم بر مردم ژاپن به تصویر کشد.
In order to have an accurate and intelligent analysis on every country’s cinema, religious and political typologies and schools of thought recognition is of a great interest. This research aims to recognize active Japanese movements in governance, thought, culture, media and also the animation produced by companies affiliate to the movements. In the research, regarding to the defects on new formalistic methodology and criticism level, a special method called “techno- rational”, which is calassified as one of the qualitative methodologies, has been used to achive a deeper understanding of aesthetics and media and social effects of the animation. Going beyond merely attention to the form, in this method, social, religious, thought and political backgrounds have been studied and also rational effects of animation on human sublimation or decline has been assessed. Finally, some “Resistance Movement” in Japanese animation production has been recognized and introduced and an animation called “Grave of the Fireflies” has been explored a case study on the animation. As a result, we can see Grave of the Fireflies, could be classified as one of the greatest animations in what so called resistance movement. This animation was successful to show American cruelties on Japanese nation in the World War II.