چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه مولفههای آموزشی و مهارتی مورد نیاز رشته حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شده است. ابتدا با استفاده از روش گراندد تئوری و مصاحبه با خبرگان، مولفه ها و شاخصهای پژوهش شناسایی گردید. در گام بعدی با استفاده از مولفهها و شاخصهای شناسایی شده، پرسشنامه کمی، تدوین و در بین نمونه آماری توزیع و جمع آوری شده است. پایایی ابزار پژوهش با توجه به مقدار آلفای کرونباخ، بزرگتر از 7/ 0 برای تمامی مولفههای پژوهش مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش عبارت است از تمامی اساتید خبره، شاغلین حرفه ای، مدیران مالی شرکتهای بزرگ، تحلیلگران مالی بورس اوراق بهادار و حسابداران و حسابرسان خبره که حدود 300 نفر برآورد گردید و نظرات 160 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون کانونیکالی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین مولفههای آموزشی حسابداری (مدیریت استراتژیک، مدیریت مالی و منابع، رهبری تیمی، تحلیل آماری، استاندارد ملی و بین المللی و استاندارد قوانین و مقررات) با مولفه مهارت حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی با P-Value (05/0>P) رابطه معناداری وجود دارد. همچنین با توجه به یافتههای پژوهش، بین مولفههای مهارت حسابداری (مهارتهای شخصیتی و ارتباطی، مهارتهای حسابداری، مهارتهای سرمایهگذاری و دانش مالی، دانش حسابرسی و خلاقیت) و مولفه آموزش حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی با P-Value (05/0>P) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان می دهند که بین مولفههای آموزش حسابداری و مولفههای مهارتی حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی، رابطه وجود دارد. این دو متغیر تنها یک نقطه کانونی قابل تفسیر و تایید در بین خود دارند که مولفه های استاندارد ملی و بین المللی، استاندارد قوانین و مقررات و مهارتهای حسابداری بیشترین ارتباط را با این نقطه دارند.
The aim of this study was to investigate the relationship between educational components and skills components required in the field of accounting in Islamic Azad University. In this study, using the Grounded theory method and interviews with experts, the components and indicators of the research were identified. In the next step, using the identified components and indicators, a quantitative questionnaire was developed and distributed and collected among the statistical sample. The reliability of the research instrument was confirmed for all components of Cronbach's alpha with a value greater than 0.7. The statistical population of the study consists of all professional professors, professional employees, and financial managers of large companies, financial analysts of stock exchanges and certified public accountants and auditors. The opinions of 160 people were selected as a statistical sample. Pearson correlation test and canonical test were used to analyze the data.Findings show that between the components of accounting education (strategic management, financial and resource management, team leadership, statistical analysis and financial and international standards - rules and regulations) with the component of accounting skills in Islamic Azad University There is a significant relationship. Also, according to the research findings, there is a significant relationship between the components of accounting skills (personality and communication skills, accounting skills, investment skills and financial knowledge, auditing knowledge and creativity) with the component of accounting education in Islamic Azad University.The results of this study show that there is a relationship between the components of accounting education and the components of accounting skills in Islamic Azad University. These two variables have only one focal point that can be interpreted and verified between them. They have this point.
خلاصه ماشینی:
جدول ١: نتایج آلفای کرونباخ پرسشنامه متغیر تعداد سؤالات آماره آلفای کرونباخ مدیریت استراتژیک 5 0/763 خلاقیت 4 0/708 مدیریت مالی و منابع 2 0/750 رهبری تیمی 2 0/753 مهارت های شخصیتی و ارتباطی 3 0/802 مهارت های حسابداری 2 0/784 مهارت سرمایه گذاری و دانش مالی 3 0/811 دانش حسابرسی 2 0/725 تحلیل آماری 2 0/759 استانداردهای ملی و بین المللی و قوانین ومقررات 2 0/809 منبع : یافته های پژوهش این تحقیق در بخش کمی به دلیل اینکه به توصیف جامعه بر اساس چند متغیر می پردازد، توصیفی است و به دلیل اینکه رابطۀ میان دو متغیرِ مؤلفه های آموزشی و مؤلفه های مهارتی موردنیاز رشتۀ حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی را آزمون می کند، از نوع همبستگی میباشد.
یافته های پژوهش جدول ٢: نتایج آزمون همبستگی مؤلفۀ آموزش حسابداری با مهارت حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی مؤلفه ها میانگین میزان همبستگی P-Value مدیریت استراتژیک 3/02 0/484 0/000 مدیریت مالی و منابع 3/10 0/657 0/000 رهبری تیمی 3/15 0/441 0/000 تحلیل آماری 2/98 0/439 0/000 استانداردهای ملی و بین المللی و قوانین ومقررات 2/93 0/566 0/000 منبع : یافته های پژوهش تجزیه وتحلیل یافته های پژوهش در جدول شماره (٢) نشان می دهد که مؤلفۀ مهارت حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی با کلیۀ مؤلفه های آموزشی حسابداری رابطۀ معناداری دارد.
نتایج آزمون پیرسون نشان می دهد با توجه وضعیت P-Value که کمتر از ٠/٠٥ (٠٠٥>P) است ، بین مؤلفه های آموزشی حسابداری (مدیریت استراتژیک ، مدیریت مالی و منابع ، رهبری تیمی ، تحلیل آماری ، استاندارد ملی و بین المللی و استاندارد قوانین و مقررات ) و مؤلفۀ مهارت حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی ، رابطۀ معناداری وجود دارد.