چکیده:
پدیدارشناسی برای هگل، ایدهای است که در کتاب پدیدارشناسی روح تعین یافته است. وی در این کتاب که پیش درآمدی بر کل دستگاه فلسفی او بود، از یکسو روح را تنها حقیقت حاکم برجهان دانست که فرا گردهای شناخت جهان در آن تجلی پیدا میکند و از سوی دیگر فهم آدمی را از حوزه تجربه روزانه فراتر برد و در سطح لایههای عمیقتر دانش فلسفی تفسیر کرد. براین اساس حتی میتوان گفت حاکمیت روح برجهان نیز بهنوعی به دانش فلسفی و فرا گرد شناخت مبتنی بر تجربه درونی آدمی استوار است. لذا هگل کار خود را از تجربه شناخت معمولی، یعنی یقین حسی و قابلدرک برای همه آدمیان آغاز کرد و سیر تکاملی روح را اندکاندک به عمیقترین لایههای شناخت، یعنی ادراک، فاهمه، خودآگاهی و عقل پیش برد. در پدیدارشناسیِ هگل، آگاهی ناخشنود مرحلهای از تکامل آزادی خودآگاهی است که از پی صحنه ارباب و برده، رواقی و شکاک میآید. این مراحل خودآگاهی را بازمینمایاند که بهصورت فزایندهای از خویش بهمثابه امر منفی باخبر است. این مطالعه باهدف تبیین چیستی و چگونگی آگاهی ناخشنود در فلسفه هگل انجامشده است. در این راستا ابتدا پدیدارشناسی هگل و چگونگی ارتقا آگاهی در روح از منظر او بررسی گردیده و سپس مفهوم آگاهی ناخشنود بیانشده است و در ادامه دیدگاه ژان وال در مورد آگاهی ناخشنود هگل مطرح و درنهایت دلایل اهمیت دیدگاه او نیز تفسیر گردیده است.
Phenomenology for Hegel is an idea defined in the book Phenomenology of the Soul. In this book, which was a prelude to his entire philosophical system, on the one hand, he considered the soul as the only truth that governs the world in which the processes of knowing the world are manifested, and on the other hand, he transcended human understanding beyond the realm of daily experience. He interpreted philosophical knowledge more deeply. On this basis, it can even be said that the rule of the soul of the world is in some way based on philosophical knowledge and the process of cognition based on human inner experience. Hegel therefore began his work from the experience of ordinary cognition, that is, sensory certainty and comprehensibility for all human beings, and gradually advanced the evolution of the soul to the deepest layers of cognition, namely perception, comprehension, self-awareness, and reason. In Hegel's phenomenology, dissatisfied consciousness is a stage in the evolution of the freedom of self-consciousness that follows the scene of master and slave, portico and skepticism. These stages represent self-awareness, which is increasingly aware of itself as negative. This study aims to explain what and how dissatisfied consciousness is in Hegel's philosophy. In this regard, first Hegel's phenomenology and how to promote consciousness in the soul from his perspective is examined and then the concept of dissatisfied consciousness is expressed and then Jean Wall's view on Hegel's dissatisfied consciousness is presented and finally the reasons for the importance of his view are interpreted.