چکیده:
امروزه خلق، ذخیره و مدیریت دانش در سازمانها به راهبردی ارزشآفرین تبدیل شده است و مدیریت بهینه آن میتواند به رشد و توسعه راهبردی سازمان کمک کند. هدف این پژوهش طراحی الگوی بومی مدیریت دانش با قابلیت انطباق در سازمانهای دولتی ایران است. در بخش کیفی شناسایی مؤلفهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مراجعه به خبرگان به روش غیر تصادفی هدفمند گلوله برفی انجام شد و در بخش کمی، با مرور یک نمونۀ 321 نفره به روش تصادفی چند مرحلهای از واحدهای مدیریت منابع انسانی چهار وزارتخانۀ کشور، امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، و آموزش و پرورش، مهمترین مؤلفههای مؤثر بر بلوغ مدیریت دانش اولویتبندی شد. مؤلفههای پژوهش در الگوی نظاممند با پنج متغیر: 1. درون داد، شامل: قابلیت فردی، شایستگی رفتاری، راهبرد و قوانین و مقررات دولتی؛ 2. فرآیند، شامل: رهبری و حمایت مدیریت ارشد، فناوری سازمانی و فرایند سازمانی؛ 3. برون داد، شامل: فرهنگ دانشمحور و ساختار منعطف؛ 4. پیامد، شامل: سودآوری، کیفیت، بهرهوری، رشد و 5.بازخورد، شامل: ارزیابی درونی، بیرونی، بازنگری و اصلاح است. در بخش کمّی، از طریق الگوی معادلات ساختاری و نرم افزار SMARTPLS الگوی پژوهش برازش و آزمون شد و ضرایب مسیر همگی دارای تأثیر مثبت و معنیدار بودند. یافتههای پژوهش، طرح الگوی بومیبرای استقرار مدیریت دانش را آشکار کرد. نتایج این پژوهش میتواند توسط سازمانهای دولتی ایران در جهت زمینهسازی استقرار موفقیتآمیز مدیریت دانش و کسب مزیت
Nowadays, knowledge creation, storage and management in organizations have become a value-creating strategy and its optimal management can help the strategic growth and development of the organization. The purpose of this study is to design an indigenous model of knowledge management with adaptability in Iranian public organizations. In the qualitative part, the components were identified using library studies and referring to experts in a non-random purposeful snowball method. Economics and finance, Islamic culture and guidance, and education were prioritized as the most important components influencing knowledge management maturity. Components of research in a system model with five variables: 1. Input including: individual capability, behavioral competence, strategy and public rules and regulations; 2. Process includes: leadership and support of senior management, organizational technology and organizational process; 3. Outputs include: knowledge-based culture and flexible structure; 4. Outcome includes: profitability, quality, productivity, growth and 5. Feedback includes: internal evaluation, external evaluation, review and correction. In the quantitative part, the research model was fitted and tested through the structural equation model and SMARTPLS software and the path coefficients all had a positive and significant effect. The research findings revealed the design of an indigenous model for the establishment of knowledge management. The results of this research can be used by Iranian public organizations to pave the way for the successful establishment of knowledge management and gain a competitive advantage
خلاصه ماشینی:
طراحي الگوي بوميمديريت دانش در سازمان هاي دولتي ايران رحمان کشاورز افشار،١ علي حسين کشاورزي،٢ شهلا سهرابي 3 تاريخ دريافت :١٤٠٠/٠٣/٠٨ تاريخ پذيرش :١٤٠٠/٠٩/٠٢ چکيده امروزه خلق ، ذخيره و مديريت دانش در سازمان ها به راهبردي ارزش آفرين تبديل شده است و مـديريت بهينـه آن ميتواند به رشد و توسعه راهبردي سازمان کمک کند.
جدول شماره ١: تلاش هاي علميدر راستاي توسعه مديريت دانش (دالکر،٢ ٢٠١١) (رجوع شود به تصویر صفحه) پياده سازي مديريت دانش و مشاهده مزاياي آن صنايع کليدي و سنگين اواخر دهه ٩٠ با توجه به توضـيحات فـوق مهمتـرين متغيرهـاي مـؤثر بـر مـديريت دانـش براسـاس تحقيقات گذشته به شرح جدول ٢ است که در ادامه تشريح ميشود.
14 جدول شماره ٣: نتايج مطالعات انجام شده در زمينه مؤلفه هاي مؤثر بر مديريت دانش (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتايج مطالعات پيشين ، نوآوري اين پژوهش در دو بعد مطرح است .
نخسـت آنکه با وجود تحقيقات زيـاد درخصـوص شناسـايي عوامـل مـؤثر بـر مـديريت دانـش در سازمان هاي کوچک و متوسط ، تاکنون پژوهش نظام مندي در بخش دولتي ايران انجام نشده است تا الگويي جامع از عوامل مؤثر بر پياده سازي مديريت دانش ارائه کند.
همچنـين بـا توجـه بـه اينکـه اطلاعات چنداني در مورد تدوين الگوي مديريت دانـش سـازمان هـاي دولتـي وجـود نداشته و به دنبال اکتشاف مؤلفه هاي مؤثر بر تدوين الگو بوده است ؛ بنابراين ، از لحـاظ ماهيت يک تحقيق اکتشافي نيز به شمار ميآيد.
نتيجه گيري هدف از انجام اين پژوهش تدوين الگوي بومي مديريت دانش در سـازمان هـاي دولتـي ايران است .
Critical success factors of knowledge management systems: A multi-case analysis, Eur. Bus.