چکیده:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺳﻨﺠﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﺎزار ﺗﻬﺮان ﺑﺮ ﭘﻬﻨﻪﺑﻨﺪی ﻣﺤﻠﻪ ﺑﺎزار ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﺤﻠﻪ ﺑﺎزار ﺗﻬﺮان ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺣﺖ 935024 ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ ﮐﺎرﺑﺮی)ﻏﯿﺮ از ﻣﻌﺎﺑﺮ( و ﺑﺎ ﺟﻤﻌﯿﺖ 6179 ﻧﻔﺮ در ﻧﺎﺣﯿﻪ 3 ﺷﻬﺮداری ﻣﻨﻄﻘﻪ 12 ﺗﻬﺮان ﺣﺪ ﻓﺎﺻﻞ ﺧﯿﺎﺑﺎن 15 ﺧﺮداد از ﺷﻤﺎل، ﺧﯿﺎﺑﺎن ﺧﯿﺎم از ﻏﺮب، ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻣﻮﻟﻮی از ﺟﻨﻮب و ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻣﺼﻄﻔﯽ ﺧﻤﯿﻨﯽ از ﺷﺮق ﻗﺮار دارد. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ و ﺑﺎ ﻫﺪف ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﺑﻪ ﮐﻤﮏ اﻃﻼﻋﺎت ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای، اﺳﻨﺎدی ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ. ﻧﻤﺎﯾﺶ ﻓﻀﺎﯾﯽ دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮماﻓﺰارGIS ﺑﺮرﺳﯽ و اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺤﻠﻪ ﺑﺎزار اﺳﺘﺨﺮاج ﮔﺮدﯾﺪ. ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺮرﺳﯽ ﻫﺎی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ ﮔﺴﺘﺮش ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﺑﺎزار ﺗﻬﺮان ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ ﺗﺎﺛﯿﺮات ﺑﺴﺰاﯾﯽ در ﺟﻬﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﮐﺎرﺑﺮی ﻣﺤﻼت ﭘﯿﺮاﻣﻮﻧﯽ ﺧﻮد ﺧﺼﻮﺻﺎ در ﺳﻄﻮح ﺑﺎ ﮐﺎرﺑﺮی ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﻬﻢ ﺳﻄﺢ ﮐﺎرﺑﺮی ﺧﺎﻟﺺ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ در ﻣﺤﻠﻪ ﺑﺎزار ﻓﻘﻂ 0/7 درﺻﺪ از ﮐﻞ ﺳﻄﺢ ﻣﺤﻠﻪ ﺑﺎزار اﺳﺖ. ﺳﻬﻢ ﺳﻄﻮح ﮐﺎرﺑﺮیﻫﺎی ﺗﺠﺎری در ﻣﺤﻠﻪ ﺑﺎزار در ﺣﺪود 60 درﺻﺪ از ﮐﻞ ﻣﺴﺎﺣﺖ ﮐﺎرﺑﺮیﻫﺎی ﻣﺤﻠﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﮐﺎرﺑﺮیﻫﺎی ﮐﺎرﮔﺎﻫﯽ-ﺻﻨﻌﺘﯽ در ﻣﺤﻠﻪ ﺑﺎزار 11/5 درﺻﺪ از ﺳﻄﺢ ﮐﺎرﺑﺮیﻫﺎ را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ. ﺳﻬﻢ درﺻﺪ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ ﻣﺨﺘﻠﻂ 5/7 درﺻﺪ و ﺳﻬﻢ ﮐﺎﺑﺮی ﭘﺎﮐﯿﻨﮓ 6/3 درﺻﺪ از ﺳﻄﺢ ﮐﺎرﺑﺮی ﻫﺎ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯿﺪﻫﺪﮐﺎرﺑﺮیﻫﺎی ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮی ﺗﺠﺎری ، اﻧﺒﺎر ﮐﺎﻻ، ﮐﺎرﮔﺎه و ﮐﺎرﺑﺮیﻫﺎی ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎر ﯾﺎ ﻣﺨﺘﻠﻂ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﻬﻢ ﺑﺴﺰاﯾﯽ در ﻓﺮﺳﻮدﮔﯽ ﺑﺎﻓﺖ دارد.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي تخصصي مطالعات طراحي شهري و پژوهش هاي شهري سال چهارم ، شماره ٣ (پياپي: ١٦)، پاييز ١٤٠٠، جلد دو بررسي تاثيرگذاري بازارتهران بر پهنه بندي کاربري هاي محله بازار با تحليل نقشه هاي GIS تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٢/١٥ علي مزرعه فراهاني ١*، حميد ماجدي ٢ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٣/٢٢ کد مقاله : ٨٠٨٧٧ چکـيده هدف از پژوهش حاضر سنجش تاثيرگذاري فعاليت بازار تهران بر پهنه بندي محله بازار مي باشد.
يکي از عواملي که در فرسودگي بافت هاي تاريخي شهر تأثير داشته و به شدت آن افزوده است ميل ساکنان به مهاجرت از بافت و تبديل بافت به منطقه اي براي جذب ساکنين کم درآمد شده که شناخت عوامل تشديد مهاجرت ساکنين و البته شناخت تبعات آن از الزامات برنامه ريزي براي ارتقاء سطح رفاه و آسايش و ارتقاء کيفيت زندگي در اين بافت ها ميباشد.
در اين راستا فعاليت پهنه هاي تجاري وکسب کار خصوصا بازار تهران که داراي عملکردي فرا شهري و فرا منطقه اي است از تاثير گذار ترين عوامل جمعيتي – اقتصادي در تغييرات کاربري محلات پيراموني به شمار مي آيد.
مطابق بررسي هاي صورت گرفته و تحليل هاي انجام شده مجموع مساحت با کاربري تجاري در محله بازار تهران برابر٥٤٧٤١٧/٤٨ مترمربع ميباشد که تقريبا معادل ٥٨ درصد سطح محله است .
/ / نقشه ٥- سطح محدوده بازار تاريخي تهران ماخذ: مطالعات تحقيق ١٣٩٩ ٤-٣- کاربري مسکوني مختلط با گسترش فضاي تجاري بازار تهران و نياز هر چه بيشتر صاحبان کسب و کارها به فضاهايي همچون انبار ،کارگاه ،دفاتر کار و غيره متاسفانه تبديل بخش وسيعي از واحدهاي مسکوني به کاربري هاي ذکر شده به صورت گسترده اي صورت گرفته است .