چکیده:
شیوع بیماری کرونا سناریوی اقتصاد جهانی را از نظم خارج کرده است. مکانیسم قرنطینه و فاصلهگذاری اجتماعی وضعیت سختی را برای تجارت جهانی فراهم کرده است. در واکنش به همهگیری بیماری کرونا کشورهای سراسر جهان، از جمله ایران محدودیتهای موقتی را بر صادرات برخی کالاهای پزشکی و برخی از مواد غذایی اعمال کردند تا کمبود احتمالی منابع کلیدی را کاهش دهند. در این راستا مطالعه حاضر به بررسی پیوند بین سرمایه اجتماعی، خلق مشترک دانش، کنشگری تجارت الکترونیک، حافظه سازمانی و کاربرد دانش در دستیابی به چابکی سازمانی در دوران بحرانی کووید-19 میپردازد. بنابراین از نظر هدف پژوهشی کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری متشکل از مدیران شرکتهای صادراتی استان گلستان بوده که میزان حجم نمونه با توجه به محاسبهگر حجم نمونه برای معادلات ساختاری از نرمافزار SAMPLE POWER، 156 نفر تعیین گردید. در نهایت پرسشنامه میان 180 نفر از مدیران شرکتهای صادراتی استان گلستان بصورت تصادفی ساده توزیع شد و تعداد 160 پرسشنامه تکمیل شده برگشتی تحت پوشش تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعاتجزیی (PLS) قرار گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از آنست که سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری در خلق مشترک دانش و کنشگری تجارت الکترونیک دارد. در مورد چابکی سازمانی نتایج نشان میدهد کنشگری تجارت الکترونیک و کاربرد دانش نقش مهمی در بوجود آمدن آن دارند در صورتیکه خلق مشترک دانش نتوانسته است تأثیر مثبتی در دستیابی چابکی داشته باشد.
The outbreak of coronary heart disease has disrupted the global economic scenario. The mechanism of quarantine and social distancing has created a difficult situation for world trade. In response to the outbreak of coronary heart disease, countries around the world, including Iran, imposed temporary restrictions on exports of some medical supplies and some foodstuffs to reduce potential shortages of key resources. In this regard, the present study examines the relationship between social capital, shared knowledge creation, e-commerce activism, organizational memory and the application of knowledge in achieving organizational agility in the Covid-19 critical period.Therefore, in terms of the purpose of the research, it is applied and in terms of how to collect information, it is descriptive and survey type. The statistical population consisted of managers of export companies in Golestan province. The sample size was determined to be 156 according to the sample volume calculator for structural equations from SAMPLE POWER software. Finally, the questionnaire was distributed among 180 managers of export companies in Golestan province by simple random sampling and 160 completed return questionnaires were covered by structural equation modeling technique based on partial least squares (PLS) method.The results indicate that social capital has a positive and significant effect on the joint creation of knowledge and e-commerce activity. Regarding organizational agility, the results show that e-commerce activism and the application of knowledge play an important role in its emergence, while the joint creation of knowledge has not been able to have a positive effect on achieving agility.