چکیده:
مقدمه: رفتارهای پرخطر در هر جامعهای یکی از عمدهترین عوامل تهدیدکننده نظام سلامت تلقی میشود. ازآنجاییکه خطرپذیری نوجوانان نسبت به دیگر گروههای سنی بالاتر است گرایش بیشتری به این نوع رفتارها در آنها دیده میشود. هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان شیوع رفتارهای پرخطر اجتماعی در بین دانشآموزان نوجوان استان گیلان بود.
روش: این پژوهش به روش پیمایش انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تعداد 182637 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه استان گیلان در سال 1399 بود که تعداد 384 نفر از آنان به روش خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای جمعآوری دادههای موردنیاز از مقیاس خطرپذیری زادهمحمدی و احمدآبادی (2008) استفاده شد. برای تحلیل دادهها در سطح توصیفی از روشهای آماری فراوانی، نمودار و در سطح استنباطی از آزمونهای ناپارامتری کروسکال والیس و یو من-وایتنی استفاده شد. تمامی عملیات آماری بهوسیله نرمافزار SPSS.ver16 تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: مصرف سیگار، رفتارهای پرخاشگرانه، مصرف مواد مخدر، رانندگی پرخطر، دوستی با جنس مخالف و رابطه جنسی با جنس مخالف به ترتیب بیشترین شیوع را در بین دانشآموزان داشت. همچنین نتایج نشان داد شیوع رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان بر اساس سن، جنسیت، رشته تحصیلی و پایه تحصیلی آنان تفاوت معناداری نداشت.
بحث: جامعه دانشآموزی با رفتارهای پرخطری مواجه است و برای درمان این مشکلات باید از تمام ظرفیتهای سازمانها و متخصصان ازجمله روانشناسان و جامعهشناسان استفاده کرد.
Introduction: High-risk behaviors in any society are considered as one of the major threats to the health system. Because adolescents are more at risk than other age groups, they are more prone to this type of behavior. The purpose of this study was to investigate the prevalence of high-risk social behaviors among adolescent students in Guilan province.
Method: This research was conducted by contextualization method. The statistical population of the study included 182,637 high school students in Guilan province in 1399 (2020), of which 384 were selected as a sample by multi-stage cluster sampling. Zizadeh-Mohammadi and Ahmadabadi’s (2008) risk scale was used to collect the required data. To analyze the data at the descriptive level, frequency statistical methods, graphs and at the inferential level, non-parametric Kruskal-Wallis and Euman-Whitney tests were used. All statistical operations were analyzed by SPSS16 software. The significance level was considered 0.05 for all tests.
Findings: Aggressive behaviors, drug use, high-risk driving, relationship with the opposite sex, and sex with the opposite sex were the most common among students, respectively. The results also showed that the prevalence of high-risk behaviors among adolescents did not differ significantly based on their age, gender, educational level and field of study.
Discussion: Student community is faced with high-risk behaviors and to treat these problems, all the capacities of organizations and professionals, including psychologists and sociologists should be used.