چکیده:
دانش محتوایی- تعلیم و تربیت معجون و ترکیبی خاص از دانش محتوا به همراهان دانش تربیتی میباشد که خاص مدرسان آن محتوا است از طرفی،بالندگی اعضای هیات علمی به دامنهی وسیعی از فعالیتها اشاره دارد که موسسات آموزش عالی جهت بازآموزی و کمک به اعضای هیات علمی در ایفای نقشهایشان به کار میگیرند. این پژوهش از نظر عمق مطالعه، کاربردی- توسعه ای است و از نظر هدف پژوهش، توصیفی است، به این دلیل که با هدف تبیین جنبه های مختلف ایده دانش محتوایی تعلیم و تربیت و بالندگی اعضای هیات علمی انجام گردیده است. یافته ها نشان داد امروزه TPACK به عنوان یک تیوری، مدل، رویکرد آموزشی و نیز رویکرد ارزیابی از دانش تلفیق تکنولوژی در موسسات متعددی به کار گرفته شده و در پژوهش های بسیاری قابلیتهای خود را افزایش یادگیری نشان داده است.
خلاصه ماشینی:
يکي از دغدغه هاي موجود اين است که آيا دانش محتواي تربيتي بر فرض وجود، ميتواند دايرة معارف و اطلاعاتي را در خود جاي دهد که دانش هايي چون پداگوژي و يا دانش فناورانه آن ها را در خود جاي نداده اند و بعضا تاريخي را به قدمت تاريخ تعليم وتربيت در خود محفوظ دارند؟ بنابراين به نظر ميرسد بيشتر بايد در مورد اين دانش جست وجو کرد و از اين منظر لزوم تفکيک چنين دانشي از دانش هاي قبلي را توضيح داد يا در غير اين صورت سؤال اين است که به راستي ميتوان اين دانش را جزئي از انواع دانش ديگر طبقه بندي کرد؟با توجه به اهميت موضوع دانش محتوايي تعليم و تربيت و نقش آن در بالندگي اعضاي هيات علمي توضيحات ارائه شده ، سؤالي که در اين جا مطرح مي گردد اين است که : “آيا ما واقعا به دانش محتوايي تعليم و تربيت نياز داريم ؟” يا اينکه “چه نوع دانش محتوايي تعليم و تربيت مورد نياز ماست ؟” دانش محتوايي تعليم و تربيت چه جايگاهي در نظام آموزش دارد؟ تلقي عمومي از دانش محتوايي تعليم و تربيت ، بالندگي اعضاي هيات علمي چگونه است و چه الزاماتي اين زمينه را بوجود مي آورد؟ منافع آني و آتي انجام پژوهش حاضر عبارتند از: ايجاد آگاهي نسبي از مفهوم دانش محتوايي تعليم و تربيت ؛ شناسايي موانع و عوامل تسهيل کننده و همچنين انجام برنامه ريزي هاي کوتاه مدت در دانشگاه ، براساس يافته هاي پژوهش جهت ارتقاء مولفه هاي اصلي پژوهش در مراکز آموزش عالي؛ دستيابي به توسعه علمي، آموزشي، پژوهشي و فرهنگي و کسب دانش جديد براي مديران دانشگاهي؛ کمک به مسئولين و مديران مراکز آموزش عالي، براي تدوين استراتژي هاي بلندمدت از پيامدهاي کاربردي اين پژوهش است .