چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه اعتیاد تلگرام و اینستاگرام با نشخوار ذهنی و نگرانی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم، انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع تحصیلی متوسطه دوم آموزش و پرورش شهرستان ساری در سال تحصیلی98–1397
به تعداد 5867 نفر بود. طبق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های اعتیاد حسن زاده و اولادزاد (1394)، نشخوار ذهنی تراپنل و کامپبل (1999)، نگرانی مه یر و همکاران (1990) و نگرش های ناکارآمد وایزمن و بک (1978) بود. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین اعتیاد تلگرام و اینستاگرام با نشخوار ذهنی در دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. بین اعتیاد تلگرام و اینستاگرامبا نگرانی در دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد که رابطه منفي معناداري بين اعتياد به اينترنت و شبکه هاي اجتماعي با سلامت رواني دانش آموزان دختر و پسر سوم متوسطه وجود دارد.
بنابراين ، ميتوان ادعا کرد رابطه مثبت معني دار بين اعتياد به شبکه هاي اجتماعي مجازي (تلگرام و اينستاگرام ) با نشخوار ذهني در دانش آموزان مقطع متوسطه وجود دارد.
بنابراين ، ميتوان ادعا کرد رابطه مثبت معني دار بين اعتياد به شبکه هاي اجتماعي مجازي (تلگرام و اينستاگرام ) با نگراني در دانش آموزان مقطع متوسطه وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري در بررسي فرضيه ١، نتايج نشان داد که بين اعتياد به تلگرام و اينستاگرام با نشخوار ذهني در دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه مثبت معنيدار وجود دارد.
بنابراين ، همان گونه که در اين پژوهش نتيجه شد، رابطه مثبت معنيدار بين اعتياد به شبکه هاي اجتماعي مجازي (تلگرام و اينستاگرام ) با نشخوار ذهني در دانش آموزان مقطع متوسطه وجود دارد.
در بررسي فرضيه ٢، نتايج نشان داد که بين اعتياد به تلگرام و اينستاگرام با نگراني در دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه مثبت معنيدار وجود دارد.
همان گونه که در اين پژوهش نتيجه شد، رابطه مثبت معنيدار بين اعتياد به شبکه هاي اجتماعي مجازي (تلگرام و اينستاگرام ) با نگراني در دانش آموزان مقطع متوسطه وجود دارد.