چکیده:
هدف این پژوهش نیازسنجی و ارائه مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه می باشد روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته ( کمی-کیفی) و به لحاظ هدف کاربردی است جامعه آماری در بحض کیفی شامل کلیه خبرگان حوزه روانشناسی و مدیریت بودند جامعه آماری در بخش کمی شامل خانواده های تمامی کارکنان زندان های استان کرمانشاه درسال 1399 بود. که با استفاده از صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای 100 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای کسب داده های کیفی از روش دلفی و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل در بخش کیفی از نرم افزار MAXQDA و فرایند کدگذاری استفاده گردید، و در بخش کمی تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS و SMART PLSاستفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که که در شناسایی نیازهای آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه، تعداد 103 شاخص اولیه بدست آمد که این شاخص ها در 12 عامل کلی و 2 دسته سلامت روانی و سلامت اجتماعی دستهبندی شدند. براساس نتایج مصاحبه و روش دلفی، پذیرش خویشتن خودکنترلی، رشد و توسعه فردی، بهزیستی روانی،بهزیستی هیجانی، کیفیت زندگی، عدالت درک شده، مشارکت اجتماعی، تعلق گروهی، سازگاری اجتماعی، اعتماد اجتماعی، حمایت اجتماعی مهمترین نیازهای آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه میباشند. برازش مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه نیز براساس معدالات ساختاری مطلوب گزارش شد.
The purpose of this study is to assess the needs and provide a comprehensive model of mental and social health education for the families of prison staff in Kermanshah province. Methods: The research method used in this study is mixed method and exploratory. Data gathering tools include scientific-research documents, open interviews and questionnaires. In qualitative content analysis, first the content of scientific texts and documents were analyzed and classified, and open interviews were conducted with 11 experts of the subject who were purposefully selected using the snowball method. The statistical population included the families of all prison staff in Kermanshah province in 2021. Using stratified random sampling, 100 people were selected as a statistical sample. For qualitative analysis, MAXQDA software and coding process were used, and in the quantitative part, for the causal analysis of the presented model, confirmatory factor analysis and structural equation model have been used. Results: Based on the findings of this research, self-control acceptance, personal growth and development, mental well-being, emotional well-being, quality of life, perceived justice, social participation, group affiliation, social adjustment, social trust, social support are the most important needs of mental health education for the families of prison staff. Also, the results of components prioritization indicated that the lowest average rank is related to the group affiliation component and the highest rank is related to the individual growth and development component, and in the social needs section, the lowest average rank is related to the social support component and the highest rank is related to the adjustment component. Conclusion: Identifying and prioritizing psychological and social needs and providing an educational model suitable for them, and using job training methods are significantly effective on the functioning of the community under the study.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: براساس يافته هاي اين پژوهش ، پذيرش خويشتن خودکنترلي، رشد و توسعه فردي، بهزيستي رواني،بهزيستي هيجاني، کيفيت زندگي، عدالت درک شده ، مشارکت اجتماعي، تعلق گروهي، سازگاري اجتماعي، اعتماد اجتماعي، حمايت اجتماعي مهمترين نيازهاي آموزش سلامت رواني واجتماعي خانواده هاي کارکنان زندانهاي استان کرمانشاه هستند.
Educational needs assessment of judges' occupational groups based on competency approach, Quarterly Journal of Human Resources Studies, 16, 141-163.