چکیده:
ادبیات کودک و نوجوان زاییده نیاز فطری بشر است. شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان از این بستر مناسب و اهمیت آشنایی کودک با دین و آموزههای آن آگاهی دارند؛ بنابراین، در پی آن هستند تا بتوانند در عین سرگرمکنندگی و لذت-بخشی، آموزش مفاهیم دینی و اخلاقی را نیز در قالبی مطلوب به مخاطب ارائه دهند. در دهههای اخیر لزوم توجه به ادبیات کودک و نوجوان و به تبع آن، نیازهای کودک در جنبههای مختلف افزایش یافته است؛ دین و آموزههای دینی یکی از مهم-ترین آنهاست. جز کتابهایی که در این حوزه منتشر میشوند، نشریات مرتبط برای کودکان نیز نقش قابل توجهی دارند. مجلات و ماهنامههای آموزشی رشد تحت نظارت آموزش و پرورش انتشار مییابد و از جانب مدارس در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد. به همین علت فراگیری قابل توجهی در بین کودکان دارند و بیش از دیگر انواع مجلات قابل توجه هستند. ما در این پژوهش قصد داریم به شیوه توصیفی-تحلیلی با بررسی داستانهای مجلات رشد کودک و نوآموز در سالهای (1390-1380)، این داستانها را از منظر شیوههای غالب در آموزش دین و آموزههای دینی به کودکان مورد ارزیابی قرار دهیم. از تحقیق صورتگرفته این مسئله حاصل شد که ضمن اشارههای مستقیمی که گاه نویسندگان به اصول دین چون نماز، روزه و... داشتهاند، با آگاهی از اهمیت آموزههای دینی و به منظور تاثیرپذیری بیشتر مطالب بر کودک، بیش از بیان مستقیم دین و دیانت اغلب به بیان مصادیق دینداری چون مهربانی، حسن اخلاق و... پرداختهاند.
خلاصه ماشینی:
شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان از این بستر مناسب و اهمیت آشنایی کودک با دین و آموزههای آن آگاهی دارند؛ بنابراین، در پی آن هستند تا بتوانند در عین سرگرمکنندگی و لذتبخشی، آموزش مفاهیم دینی و اخلاقی را نیز در قالبی مطلوب به مخاطب ارائه دهند.
ما در این پژوهش قصد داریم به شیوه توصیفی-تحلیلی با بررسی داستانهای مجلات رشد کودک و نوآموز در سالهای (1390-1380)، این داستانها را از منظر شیوههای غالب در آموزش دین و آموزههای دینی به کودکان مورد ارزیابی قرار دهیم.
یکی از مهمترین مسائلی که نیاز اساسی کودک محسوب میشود و ادبیات راهی مناسب برای تأمین آن است، دین و تربیت دینی کودک است.
چنانچه از عنوان ادبیّات کودک برمیآید، ادبیّات کودک را میتوان گونهای از ادبیات دانست که برای مخاطب ویژهاش یعنی گروه سنی کودک پدید آمده است؛ اما آنچه که بسیار جای تأمل دارد، تفاوت در ماهیتها و ویژگیهایی است که در این دسته از ادبّیات لحاظ شده است.
البته توجه به نحوه تفکر دینی کودک در دوره از زندگی وی شرایط را در ارائه تصویر مناسب از دین برای این گروه سنی مهیا میکند.
در این دست از داستانها پدیدآور بر بیان مولفههای دینی مثل نماز و روزه و عبادت توجه مستقیم دارد؛ همچنین پاداش و عقوبت الهی را به عنوان محرک برای ترغیب کودک یا مانعشدن وی مدنظر قرار میدهد.
آموزش دین از طریق برجستهکردن آموزههای دینی اخلاقی نیز شیوهای دیگر برای آموزش دینی کودک است.