چکیده:
موضوع این مقاله چگونگی تفکُّر به زیباییست؛ برای پژوهنده، ویژگیهای رویارویی و کنجکاوی بزرگانِ هنر، فلسفه هنر و عرفای وحیانی به زیبایی یک مسئله است. هدفِ پژوهش، فکرتِ زیبایی از منظر حیث التفاتی برای درکِ بهتر مفهومِ زیبایی است. به روشِ توصیفی، تحلیلی با رویکرد پدیدارشناسی چون هوسرل، گذرگاههای خاصِ سوژه و اُبژه را از رهگذر حیث التفاتی، کاویده و دریافتیم که حیث التفاتی یک امکانِ وجودی مهم در مسیر فکر کردن به موضوعی اختراعی است. به دلیل وحدتِ انضمامی و انتزاعی زیبایی باید ویژگیهای هنری، فلسفی، عرفانی و وحیانی آن از هم گسسته و از نو همبسته شوند تا سوبژه کانونی رؤیت شود؛ در نتیجه فکرتِ زیبایی، انفعالی زیباییشناسانه از شوقِ نَفسِ ناظرست که نفی حیث التفاتی همانا نفی توانشِ ذهن از فکرت به زیبایی است. در مجموع، به دلیلِ حیثیتی بودنِ بارشِ زیبایی از سویی، و نقوشِ متنوعِ تجربه زیبایی از طرفی، امکانِ توافقِ فاهمه بر مفهومِ زیبایی متصوِّر نیست.
The subject of this article is how to think beautifully; For the researcher, the characteristics of the confrontation and curiosity of the greats of art, the philosophy of art, and the revelatory mystics of beauty are a matter. The purpose of research is to think of beauty from an intertionl perspective in order to better understand the concept of beauty. Descriptively and analytically with the approach of phenomenologists such as Husserl, we have explored the specific passages of the subject and the object and found that intentionality is an important existential possibility in the way of thinking about an inventive subject. Due to the concrete and abstract unity of beauty, its artistic, philosophical, mystical and revelatory features must be disjointed and reconnected in order to see the focal subject. As a result of the thought of beauty, there is an aesthetic passivity of the passion of the observer soul, which is the negation of intentionality as the negation of the ability of the mind from thought to beauty. In general, due to the prestige of the rain of beauty on the one hand, and the various motifs of the experience of beauty on the other, the possibility of understanding the concept of beauty is inconceivable.