چکیده:
هدف: بررسی نقش کیفیت خدمات آموزشی در کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با میانجیگری توانمندیهای پژوهشی بود.روش پژوهش: روش پژوهش کمی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399-1398 بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای نسبی 346 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کیفیت خدمات آموزشی پاراسورمان و همکاران (1985) (با پایایی 97/0 =α)، توانمندی پژوهشی آریانی و همکاران (1395) (با پایایی 93/0 = α) و فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) (با پایایی 74/0 = α) استفاده شد. دادهها با دو نرم افزار Spss vs. 22 و lisrel. 8.50و با روش مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مناسب و مطلوبی برخوردار است و کیفیت خدمات آموزشی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق توانمندی های پژوهشی بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان تأثیر معنادار دارد(05/0>p).نتیجهگیری: بهبود کیفیت خدمات آموزشی میتواند گامی مؤثر در جهت یاری رساندن به بخش تحصیلات تکمیلی دانشگاهها برای انطباق هر چه بیشتر با انتظارات دانشجویان، برنامهریزی برای بهبود توانمندیهای پژوهشی آنان و پیشگیری و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان باشد.
Objective: The purpose of this study was to investigate the role of Quality of Educational Services on Academic Burnout Decrease of Higher Education Students by Research Capabilities Mediation.Methods: Methodology of the research was quantitative, in terms descriptive-Correlation. The statistical population was postgraduate students at Razi University in the academic year of 2019-2020. Based on Kregci and Morgan table and using relative stratified random sampling method, 346 people were selected as the statistical sample. The sampling method was available method. To collect data, Quality of Educational Services Questionnaire of Parasouraman and et al (1985) (with reliability α = 0/97), Research Capabilities Questionnaire of Aryani and et al (1395) (with reliability α = 0/93) and Academic Burnout Decrease of Maslach (2002) (with reliability α = 0/74) was used. Validity of the tools was confirmed by the professors of education and psychology. Data were analyzed using two software’s Spss vs. 22 and lisrel. 8/50 and analyzed by structural equation modeling.Results: The results showed that the proposed model had suitable and the component of quality of educational services has a direct and indirect effect through the component of research capabilities on academic burnout decrease (PConclusion: Improving the quality of educational services can be an effective step to help graduate part of universities to better meet student expectations, plan to improve their research skills and reduce academic burnout of students.
خلاصه ماشینی:
در کنار اين مسئله ، علي رغم اينکه تحقيق و پژوهش داراي اهميت والايي در نظام آموزش عالي است ، ولي متأسفانه به دلايل متعددي اين مقوله در کشور ايران مورد توجه جدي قرار نگرفته و در جهت ايجاد بنيه ي قوي و بهبود کيفيت تحقيقات و تقويت مهارت ها و قابليت هاي پژوهشي قشر دانشگاهي کشور، تلاش چنداني صورت نگرفته است (جعفري اصل ، چهرزاد، شفيع پور و قنبري ، ١٣٩٣؛ خدابخش ، ١٣٩٥؛ بهشتي راد، ١٣٩٦)؛ در کنار اين مسئله به باور پژوهشگران ، توسعه توانمنديهاي پژوهشي دانشجويان ، در گرو تکاپوي متوليان آموزش عالي براي تدوين سياست ها و روش هاي پيشرفت به منظور بهبود کيفيت خدمات آموزشي است و به واسطه احساس توانمندي در پژوهش که در دانشجويان ايجاد مي شود آنها از فرايندهاي ياددهي و يادگيري و محيطي دانشگاهي که در آن زندگي مي کنند لذت مي برند و کمتر دچار فرسودگي مي شوند(پالوس ، ماريکانوئيو و کوستئا٤، ٢٠١٩؛ سوگرا و همکاران ، ٢٠٢٠؛ يي و هوانگ و ليو٥، ٢٠٢١).
با درک مسائل بيان شده و همچنين نقش دانشگاه ها و کيفيت برنامه ها و خدمات آموزشي در بسترسازي مناسب به منظور ايجاد قابليت و توانمندي لازم در دانشجويان براي پژوهش و متعاقبا اثرات آن ها بر مؤلفه هاي آموزشي همچون کاهش فرسودگي تحصيلي دانشجويان ، مطالعه و واکاوي ميزان اثرات هر يک از اين عوامل يک ضرورت است .
Sugara, Rakhmat, Nurihsan, Ilfiandra 2.
Dhaini, Denhaerynck Bachnick & Schwendimann 5.
Santen, Holt, Kemp, Hemphill 7.
Galan, Sanmartin, Polo, Giner 8 .
Siemen, Punnen, Wong, Kanji 7.