چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل، ملاکها، نشانگرها و ابزارهای قضاوت در خصوص مراکز یادگیری محلی، مورد مطالعه قرار گرفتهاست.روش پژوهش: پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسانه از نوع تفسیری میباشد. میدان پژوهش، مستندات و مطالعات انجامشده در خصوص مراکز یادگیری محلی و سازمان نهضت سوادآموزی و همچنین تمامی خبرگان درون و برون سازمانی نهضت سوادآموزی و مراکز یادگیری محلی میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از میدان پژوهشی از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. بعد از مصاحبه با ۷۰ نفر، اطلاعات حالت اشباع به خود گرفت؛ اما جهت اطمینان بیشتر مصاحبه تا ۴ نفر دیگر ادامه یافت. به منظور تحلیل دادههای بدستآمده و اعتبارسنجی آن، از روش هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش در مجموع، چهار عامل (مدیران، متخصصان، آموزشدهندگان و فراگیران)، 28 ملاک (در بخش زمینه 5 ملاک، در بخش درونداد 9 ملاک، در بخش فرایند 8 ملاک و در بخش برونداد 6 ملاک) و 139 نشانگر براساس الگوی ارزشیابی سیپ در چهار بعد زمینه، درونداد، فرایند و برونداد احصا شدند.نتیجهگیری: در نهایت، از تحلیل دادهها و استخراج عاملها، ملاکها، نشانگرها را براساس ماتریسی روبیکی که مبین وجوه ارزشیابی مراکز یادگیری محلی متناسب با الگوی سیپ باشد، به دستآمد.
Objective: The current research has been done with the aim of identifying factors, criteria, indicators and judgment tools regarding Community Learning Centers.Methods: The research is an interpretative type with a qualitative approach and phenomenological method. The field of research is the documents and studies conducted regarding the Community Learning Centers and the Literacy Movement Organization, as well as experts inside and outside of the Literacy Movement Organization and Community Learning Centers who were selected by the purposeful and snowball sampling methods. A semi-structured interview technique was used, in order to collect information. After interviewing 70 people, the information became saturated; but for more certainty, the interview continued with 4 more people. In order to analyze the obtained data and validate it, the Collaizi’s seven-step method was used.Results: The findings—based on CIPP evaluation model in four dimensions of context, input, process and output—are 4 factors (managers, specialists, trainers and learners), 28 criteria (5 criteria in the context section, 9 criteria in the input section, 8 criteria in the process section and 6 criteria in the output section) and 139 indicators.Conclusion: Finally, from data analysis and extraction of factors, criteria, indicators were obtained based on the Rubik's matrix that shows the evaluation aspects of Community Learning Centers according to the CIPP model.
خلاصه ماشینی:
توانايي خواندن و نوشتن است که جوامع را با گذشته ، حال و آينده پيوند ميدهد و موجبات ثبت و 1 Community Learning Centers 2 Ariefianto 3 Duc Minh 4 Lin Aung 5 Teaching Centers 6 Skill Centers 7 Interest Centers 8 Remedial Centers 9 Enrichment Centers مطالعات اندازه گيري و ارزشيابي آموزشي، سال ١٢، شماره ٣٧، ص .
واکاوي مستندات و پژوهش هاي انجام شده در حوزه ارزيابي و نظارت (همچون ، هامر و ويسمن (٢٠١٧)؛ مک سولکي و همکاران (٢٠١٨)؛ هاتچين و همکاران (٢٠١٩)؛ کرمدوست و عبدچناني (١٣٩٤)؛ فروزان فر، معين فر و بازرگان (١٣٩٣)) در قلمرو مراکز يادگيري محلي و سازمان نهضت سوادآموزي بيانگر اين مهم است که مراکز يادگيري محلي نقشي بي بديل در توانمند سازي و ايجاد فرصت هاي يادگيري مادام العمر در سطح اجتماع دارند؛ اما جهت بررسي عملکرد اين مراکز و ارزشيابي آن به طور اختصاصي، عوامل ، ملاکها و نشانگرها مورد توجه پژوهشگران نبوده است و اين مبحث مغفول مانده است .
پژوهشگران سعي دارند با احصاء عوامل ، ملاکها، نشانگرها و ابزارهاي قضاوت متناسب با الگوي ارزشيابي سيپ ، مراکز يادگيري محلي را مورد توجه قرار داده و وجوه ارزشيابي را جهت ارزيابي عملکرد اين مراکز تدوين نمايد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف شناسايي عوامل ، ملاکها، نشانگرها و ابزارهاي قضاوت جهت بررسي و ارزشيابي مراکز يادگيري محلي سازمان نهضت سوادآموزي بر اساس الگوي ارزشيابي سيپ انجام شده است و بدين منظور از روش پديدارشناسانه و ابزار مصاحبه استفاده گرديد.