چکیده:
اصطلاح «رفتار مصرف کننده» برای اشاره به مصرف محصول یا خدمات و ساخت و فرآیند تصمیمگیری توسط مصرفکننده بکار میرود. مصرف یک پدیده چندوجهی است و عوامل فرهنگی نقش قابل توجهی در تعیین و تغییر پدیده مصرف دارند بنابراین جا دارد از چشمانداز فرهنگی به ویژه فرهنگ قومی به بررسی این پدیده پرداخت. این تحقیق در پی پاسخگویی به این پرسش است «چه رابطهای بین ابعاد هویت قومی و رفتار مصرفکننده» وجود دارد؟. در این پژوهش از چارچوب نظری آجزن استفاده شده است. روش به کار گرفته در این تحقیق پیمایش میباشد و از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مردم ساکن استان لرستان است. با توجه به تعداد افراد جامعه آماری، 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده است. یافتهها مبتنی بر مقدار شاخص های نسبت بحرانی CR (5.57- و 5.42- ) و معناداری P (***) نشان میدهد که بین ابعاد هویت قومی و رفتار مصرفکننده رابطه معناداری وجود دارد و همبستگی منفی بین این دو متغیر وجود دارد یعنی هر چه هویت قومی ضعیفتر باشد رفتار مصرف کننده قویتر است. این نتیجه با نتایج مطالعه آجزن و دیگران مطابقت دارد و نظریه آجزن را تایید مینماید. متغیر رفتار مصرف کننده با درآمد رابطه مستقیم با ضریب تاثیر (0.29) و با سن رابطه مستقیم با ضریب تاثیر (0.24) و دارد. مقدار تاثیر جنسیت با ضریب تاثیر (0.23-) است که نشان میدهد زنان تمایل بیشتری برای مصرف کردن نسبت به مردان دارند. به طور کلی از چهار فرضیه ذکر شده این تحقیق، دو فرضیه «رابطه احساس غرور و رفتار مصرفکننده» و «قوم گرایی - عدم گرایش به دیگر اقوام- و رفتار مصرفکننده» تایید شدند که مبنی بر ارتباط معکوس بین بعد احساس غرور هویت قومی با ضریب تاثیر (0.30-) و قوم گرایی با ضریب تاثیر (0.29- ) با رفتار مصرفکننده میباشد
Abstract: The term "consumer behavior" is used to refer to the consumption of a product or service and the construction and decision-making process by the consumer. Consumption is a multifaceted phenomenon and cultural factors play a significant role in determining and modifying the phenomenon of consumption. Therefore, it is appropriate to examine this phenomenon from a cultural perspective, especially ethnic culture. This research seeks to answer the question: "What is the Relationship between The four dimensions of ethnic identity and Consumer Behavior?”. The statistical population of the study is the population of Lorestan province and the survey method was used to collect data from the sample, which 400 people were selected. Our findings, based on the values of CR (-5.42, -5.57) and P (***) indices, show that there is a significant relationship between the dimensions of ethnic identity and consumer behavior and there is a negative correlation between these two variables, that is, whatever the dimensions of ethnic identity is weaker, the consumer behavior will be stronger. This result is consistent with the results of the study of Ajzan and others and confirms the theory of Ajzan.
خلاصه ماشینی:
بررسي جامعه شناختي رابطه ابعاد چهار گانه هويت قومي با رفتار مصرف کننده (مطالعه موردي: لرهاي استان لرستان ) محمود نصرتي ١*، احمد رضايي ٢ تاريخ دريافت مقاله : ١٤٠١/٠٣/٢٢ تاريخ پذيرش مقاله : ١٤٠١/٠٤/٢٥ DOI: 10.
لذا در پي آنيم تا به اين سؤال اصلي پاسخ دهيم که چه رابطه اي بين ابعاد هويت قومي و رفتار مصرف کننده وجود دارد؟ ٢- پيشينه پژوهش يافته هاي تحقيق هرشچمن ٧ ( ١٩٨١) نشان ميدهد که دو گروه با هويت مذهبي متفاوت به طور قابل توجهي در جستجوي اطلاعات بزرگسالان ، نوآوري محصول ، انتقال اطلاعات محصول و ويژگيهاي شناختي مرتبط با پردازش اطلاعات مصرف تفاوت داشتند.
بر طبق رويکرد منطقي عمل ، پيش بينيکننده هاي قصد و رفتار بصورت منطقي دنبال ميشوند که با 1 Bray 2 Taujanskaite 3 Kotler 4 Eysenck 5 Moital 6 Madikwe 7 Fotis 8 Foxall 9 Özçağlar 10 Fishbein 11 Guo اصطلاح هاي «باورهاي کنترلي، هنجاري و رفتاري» بيان ميشود.
1 Tajfel 2 Phinney 3 Hogg 4 Glock 5 Nicosia 6 Parsons 7 Noel 8 Erffmeyer 9 Waterman 10 Erikson 11 Alipuria نگرش نسبت به گروه هاي ديگر جزئي از هويت قومي نيست ، اما ممکن است با آنها به عنوان يک عامـل در هويـت اجتمـاعي فرد در جامعه بزرگ ارتباط برقرار کند.
در پايان بنابرآن چه گفته شده و سوال تحقيق ، فرض هاي اين تحقيق به صورت زير ميباشد: فرضيه ١ : ميان بعد احساس غرور قومي و رفتار مصرف رابطه وجود دارد.