چکیده:
هدف: فرهنگ سازمانی از مهمترین عناصر هر سازمان است که با اندیشه، احساس و عمل اعضا عجین شده و هر گفتار، پندار و رفتاری از آن رنگ میپذیرد و جهت میگیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی مدل فرهنگ سازمانی از منظر ارزشهای محوری در دانشگاه امین بود. روش: این پژوهش از گونۀ توسعهای و روش اجرای آن آمیخته و از نوع تبیینی پیآیند(کمّی- کیفی) بود. در بخش کمّی از روش تحلیل محتوای کمّی و در بخش کیفی از روش دلفی استفاده شد. روش گردآوری دادهها، میدانی و کتابخانهای بود و از ابزار مصاحبۀ عمیق و بررسی اسنادی استفاده شد. مصاحبه با خبرگان دانشگاه انجام شد. انتخاب نمونه به روش غیر تصادفی هدفمند با 10 نفر خبره در دانشگاه انجام شد. یافتهها: بر اساس گونهشناسی انجامشده، ارزشهای محوری دانشگاهها بیشتر از گونۀ فرهنگهای شبکهای و همگانی است. ارزشهای محوری دانشگاه امین در بر گیرندۀ پنج ارزش خدامحوری، ولایتمداری، اخلاقمحوری، ارتقای هویت ایرانی- اسلامی- انقلابی و احترام به جایگاه انسانی است. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان میدهد زمینۀ فرهنگ ملی- سازمانی، ارزشهای محوری دانشگاه را از سایر دانشگاههای دنیا متفاوت میکند.
Objectives: Organizational culture is one of the most important elements of any organization that is intertwined with the thoughts, feelings and actions of members and every speech, thought and behavior is colored and directed by it. In the present study, the aim is to design a model of organizational culture from the perspective of core values in Amin University. Method: This research is of a developmental type and its implementation method is mixed and of the Follow-up Explanations Model (quantitative-qualitative). Quantitative content analysis method has been used in the quantitative part and Delphi method has been used in the qualitative part. The data collection method was field and library and in-depth interview and documentary review tools were used. Interviews were conducted with university experts. The sample selection was non-random-purpose with 10 experts in the university. Results: Findings show that based on the typology, the core values of universities are more than network and Communal cultures. The core values of Amin University include the five values of God-centeredness, orbital province, central ethics, promotion of Iranian-Islamic-revolutionary identity and respect for human status. Conclusion: The results show that the context, context and national-organizational culture differentiate the core values of the university from other universities in the world.
خلاصه ماشینی:
شناسايي ارزشهاي محوري دانشگاه (مورد مطالعه : دانشگاه امين ) مهدي عليزاده ١ چکيده هدف: فرهنگ سازماني از مهم ترين عناصر هر سازمان است که با انديشه ، احساس و عمل اعضا عجين شده و هر گفتار، پندار و رفتاري از آن رنگ ميپذيرد و جهت ميگيرد.
Simovic, Perovic & Raicevic 5.
هر چند چالش بقاي سازمانها در شرايط اقتصادي سخت ، توجه رهبران را از فرهنگ و ارزشها منحرف کرده است ؛ اما مديران بر اين باورند که ارزشهاي سازمان، يعني هنجارهاي اصلي براي تعريف رفتارهاي مناسب و نامناسب و استانداردهايي که بايد در تصميم گيري و فرايندهاي مختلف سازمان لحاظ شوند، اهميتي به مراتب بيشتر از عوامل اقتصادي دارند.
جدول ٣: ارزشهاي محوري مشترک دانشگاههاي ايران (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٤: گونه شناسي فرهنگي دانشگاههاي ايران (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود)ب) روششناسي پژوهش در اين پژوهش ، فلسفۀ پژوهش ، پراگماتيسم ؛ رويکرد پژوهش ، استقرايي- قياسي؛ راهبرد آن، تحليل محتواي کمي و دلفي و روش آن، تبييني(کمي- کيفي) انتخاب شده است .
جدول ١٢: خروجي راند سوم دلفي (به تصویر صفحه رجوع شود) د) بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش بر اساس روش تحقيق تبييني پيآيند(کمي- کيفي)، ارزشهاي محوري دانشگاه امين استخراج شد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) در اين پژوهش به لايۀ ارزشهاي محوري فرهنگ سازماني پرداخته شده است ؛ به ساير پژوهشگران پيشنهاد ميشود به شناسايي ساير لايه هاي فرهنگي دانشگاه بپردازند.
Journal of Culture and Values in Education, Vol. 4, Iss: 1: 1- 14.