چکیده:
به طور کلی در بررسی متون ادبی، ارجاع به متون قبلی اجباری است و مفهوم کلی بینامتنیت و در هم تنیدگی متون همین است. یکی از این نمونه ها گردابی چنین هایل جین ریس متأثر از جین ایر شارلوت برونته است، هر چند که دیدگاه قرن بیستمی ریس دنیای جدیدی خلق کرده است. دیوید هرمان ،آفرینش این دنیای جدید را در استفادۀ ریس از فن «ارزشگذاری» میداند که طبق آن اتفاقات جین ایر در گردابی چنین هایل نیز حضور دارند، اما زاویۀ دید ریس برای ارزیابی اتفاقات جین ایر متفاوت و حاصلش گردابی چنین هایل است. در این مورد ولفگانگ آیزر معتقد است که هنگام خواندن متن ادبی بخشهایی که نویسنده تدارک ندیده، خواننده فراهم شان میکند و در این پروسه، از تجربه اش استفاده میکند. در مقالۀ حاضر، با اشاره به خوانش ریس از جین ایر و تجمیع اطلاعات مورد نیاز که نویسنده تدارک شان ندیده، به چگونگی خلق گردابی چنین هایل و ارزشگذاری ریس از اتفاقات جین ایر پرداخته میشود.
Generally, when studying texts, reference to other texts is obligatory and this is what intertextuality and the interconnectedness of texts means. One example is Rhys’ Wide Sargasso Sea, influenced by Bronte’s Jane Eyre, though Rhys with her twentieth century point of view has created a new world. David Herman knows the creation of this new world as the result of Rhys’ use of “weighing” technique based on which the occurrences of Jane Eyre’s exist in Wide Sargasso Sea, but Rhys’ point of view for evaluating the occurrences differs and the result becomes Wide Sargasso Sea. Wolfgang Iser believes that, while reading a literary text, the reader provides the parts not provided by the author. The present article, by referring to Rhys’ reading of Jane Eyre and her providing needed information not brought by the author, attends to the creation of Wide Sargasso Sea and Rhys’s weighing of Jane Eyre’s occurrences.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا از گفته هاي هرمان در مورد شيوه هاي روايت استفاده خواهد شد و از آنجايي که خلق گردابي چنين هايل حاصل خوانش ريس از جين اير بوده ، از اين رو براي درک و آگاهي هرچه بيشتر از جزئيات اين نکته از نظريات ولفگانگ آيزر استفاده خواهد شد.
اساس کار ريس در گردابي چنين هايل فرايند خوانش او از جين اير است که مقالۀ حاضر به توضيح اين نکته و منجر شدن آن به خلق جهاني نو ميپردازد.
با اين حال تاکنون هيچ مقاله اي به گونۀ مقالۀ حاضر به فرايند خوانش و فراهم آوردن نکات ناگفتۀ جين اير توسط ريس و خلق گردابي چنين هايل با ارزش گذاري جديد نپرداخته است .
اين همان چيزي است که بين جين اير و گردابي چنين هايل اتفاق ميافتد؛ اما براي درک هرچه بيشتر اين نکته ميتوان از بحث آيزر در مورد فرايند خوانش کمک گرفت که در زير به شرح آن پرداخته ميشود.
٥. گردابي چنين هايل ، خوانش ريس از جين اير از آنجايي که ، به گفتۀ آيزر و استرن ، هر اثر ادبي بزرگي تمام داستان را با تمام جزئيات براي خواننده تدارک نميبيند، برونته نيز در جين اير، در بسياري از مواقع حقايقي را در مورد اتفاقات و شخصيت ها و مخصوصا برتا و روچستر ناگفته باقي ميگذارد تا خواننده خودش آن ها را دريابد.
همانگونه که بلوم نيز اشاره ميکند دور شدن از آثار پيشين چندان کار ساده اي نيست و ريس براي بازآفريني شخصيت روچستر در گردابي چنين هايل ، روچستر جين اير را همچون سدي در مقابل خود حس ميکند.