چکیده:
سلامتی کودکان یکی از اساسیترین هدف فعالیت های بسیاری از سازمان های بین المللی است. بررسی محیطی بهداشت
مدارس و تأثیر حضور مربیان بهداشت در مدارس ابتدایی، موضوع مهمی است که در جهت اعتلای اهداف آموزشی سهم بسیار
بزرگی را به خود اختصاص می دهد. این پژوهش یک مطالعة توصیفی از نوع تحلیلی است. نمونهها از بین 150 مدرسه
ابتدایی دخترانه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ساده انتخاب شده است. تعداد نمونهها شامل 100 مدرسه ابتدایی
دخترانه در سطح شهرستان تبریز و براساس آمار آموزش و پرورش کل استان و به روش تصادفی خوشه ای ساده انتخاب شده
است. نمونه شامل 50 مدرسة دارای مربی بهداشت و 50 مدرسة فاقد مربی بهداشت بوده است. گرد آوری اطلاعات به روش
مشاهدۀ مستقیمِ محقق و یا عوامل اجرایی آموزش داده شده توسط خود محقق در حضور عوامل مدیریتی مدرسه و با استفاده
از فرم فهرست کنترل می باشد که دارای 20 سئوال در 10 قسمت مختلف بوده است. روش آماری مورد استفاده برای تجزیه و
تحلیل و آزمون سوالها در این پژوهش، محاسبة مجذور و آزمون تفاوت نسبت بوده است. بر اساس داده های پژوهش بین
وضعیت بهداشت محیط مدارس و حضور یا عدم حضور مربی بهداشت در 19 مورد از متغیرهای بهداشت محیطی اختلاف
آماری معناداری مشاهده شد بر اساس نتایج بیان شده، حضور مربیان بهداشت در مدارس منجر به بهبود وضعیت بهداشت
محیطی مدارس خواهد شد. هر چند ایجاد چنین شرایطی موضوعی چند بعدی بوده و عوامل و متغیرهای مختلفی علاوه بر
حضور یا عدم حضور مربی بهداشت می تواند بر آن تأثیرگذار باشد. بررسی همه جانبه این عوامل می تواند معیارهای روشن
تری برای طراحی برنامه های آموزشی کودکان فراهم سازد و راه کارهایی جهت استفادۀ بهینه از منابع) نیروی انسانی، بودجه
، زمان (برای سطح آگاهی و عملکرد بهداشتی کودکان در مدارس ارایه دهد و مسئولیت آموزش این مطالب را نیز به عهدۀ
مربیان بهداشت گذاشت.