چکیده:
با رشد و توسعه فناوری اطلاعات و بهخصوص تجارت الکترونیکی زندگی روزمره انسانها دستخوش تغییرات عمده گردیده است. تجارت الکترونیکی روشی را بیان میدارد که در آن تراکنشهای تجاری روی شبکهها بهخصوص شبکه اینترنت انجام میپذیرد. این تراکنشها شامل خرید و فروش الکترونیکی کالاها، خدمات و اطلاعات است. برنامههای خاص تجارت الکترونیکی، از قبیل ارایه خدمات الکترونیکی دولت به شهروندان بهسرعت در حال رشد و توسعه میباشند ولی تجارت الکترونیکی فقط خرید و فروش و ارایه خدمات الکترونیکی نمیباشد، بلکه ارتباط، همکاری و کشف و انتشار اطلاعات بهصورت الکترونیکی نیز در این حوزه قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
واژه هاي کليدي: تجارت الکترونيک ، فناوري اطلاعات ، شبکه خدمات 70 فصلنامه پژوهش هاي معاصر در علوم مديريت و حسابداري سال چهارم ، شماره ١٣، تابستان ١٤٠١ مقدمه امروزه در کشورهاي مختلف جهان سيساست هاي معطوف به گسترش صنايع کوچک به سياست هاي مهم محوري تبديل شده است و از اين رهگذر پيشرفت صنايع کوچک نقش قابل توجهي در توسعه اجتماعي – اقتصادي اين کشورها بازي ميکند.
به طور کلي جهش فناوري اطلاعات دو دوره بيست ساله را پشت سر گذاشته و اکنون وارد دوره سوم شده است : 71 فصلنامه پژوهش هاي معاصر در علوم مديريت و حسابداري سال چهارم ، شماره ١٣، تابستان ١٤٠١ ١٩٥٥ – ١٩٧٤ : عصر انتقال الکترونيکي وجوه ١٩٧٥ – ١٩٩٤ : عصر سيستم هاي اطلاعاتي مديريت (MIS) ١٩٩٥ – ٢٠١٤ : عصر اينترنت تعاريف و مفاهيم تجارت الکترونيک تجارت الکترونيکي راه و روش جديد کسب و کار به صورت الکترونيکي و با استفاده از شبکه ها و اينترنت مي باشد.
تعاريف متعددي از تجارت الکترونيک ، با توجه به ديدگاههاي مختلف ارائه شده است که در ذيل به برخي از آنها اشاره مي شود: از ديدگاه ارتباطات : تجارت الکترونيکي تحليل اطلاعات ، محصولات ، خدمات يا پرداختها از طريق خطوط تلفن ، شبکه هاي کامپيوتري يا هر ابزار الکترونيکي ديگر مي باشد.
74 فصلنامه پژوهش هاي معاصر در علوم مديريت و حسابداري سال چهارم ، شماره ١٣، تابستان ١٤٠١ ٧- تجارت بنگاه با دولت (BG٢) اين نوع تجارت شامل تمامي مبادلات تجاري – مالي بين شرکتها و سازمانهاي دولتي است .