چکیده:
امروزه استفاده از سیستمهای خبره در زمینه آموزش نسبت به گذشته گسترش چشمگیری یافته است؛ چرا که این سامانهها هزینههای جمعآوری شواهد و ارایه خدمات آموزشی را به طور قابل ملاحظهای کاهش داده است. استفاده از این سامانهها در آموزش سبب میشود تا با صرف وقت کمتر و صرف نیروی انسانی کمتر بتوان عرصههای بیشتری را تحت پوشش قرار داد. با اهمیت این موضوع پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از مطالعات میدانی و اسنادی به بررسی نقش سیستمهای خبره در سیستم آموزش پرداخته است. جامعه آماری پژوهش را 43 نفر از اساتید دانشگاهی متخصص در زمینه سیستمهای خبره و آموزشی تشکیل میدهند که به صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب گردیده است. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری T تک نمونهای و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که مهمترین نقش و قابلیت سیستمهای خبره در نظام آموزشی با آماره 8. 311 تشکیل پایگاه جامع داده و اطلاعات آموزشی و سهولت دسترسی به آن و ایجاد زمینه آموزش بر اساس تواناییها و آگاهیهای کاربر و آموزشگیرنده با آماره 8. 083 بوده است. همچنین نتایج این پژوهش در سطح 99 درصد اطمینان نشان میدهد که با ضریب 0. 703 رابطه معناداری میان ایجاد سیستمهای خبره در نظام آموزشی و کارایی و بهرهوری در این نظام وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
با اهميت اين موضوع پژوهش حاضر با روش تحقيق توصيفي - تحليلي و با بهره گيري از مطالعات ميداني و اسنادي به بررسي نقش سيستم هاي خبره در سيستم آموزش پرداخته است .
نتايج پژوهش نشان مي دهد که مهمترين نقش و قابليت سيستم هاي خبره در نظام آموزشي با آماره ٨,٣١١ تشکيل پايگاه جامع داده و اطلاعات آموزشي و سهولت دسترسي به آن و ايجاد زمينه آموزش بر اساس تواناييها و آگاهي هاي کاربر و آموزش گيرنده با آماره ٨,٠٨٣ بوده است .
به اعتقاد هاگن سامانه هاي خبره برنامه هاي کامپيوتر هستند که با استفاده از دانش خاص متخصصان ، افراد تازه کاري را کمک ميکند که قادر به 13 فصلنامه پژوهش هاي معاصر در علوم مديريت و حسابداري سال چهارم ، شماره ١٣، تابستان ١٤٠١ تصميم گيري در موقعيت هاي پيچيده نيستند و در واقع اين سامانه ها به آن ها اذعان ميکند اگر يک کارشناس متخصص به جاي آنان بود در اين زمينه چه تصميمي ميگرفت (٧-١ :٢٠٠٢ ,Hagan et al).
16 فصلنامه پژوهش هاي معاصر در علوم مديريت و حسابداري سال چهارم ، شماره ١٣، تابستان ١٤٠١ ٢-٤ يافته هاي استنباطي به منظور بررسي نقش و قابليت هاي سيستم خبره در سيستم آموزشي کشور ضمن مطالعات اسنادي و انتخاب گويه ها از آزمون T تک نمونه اي به منظور تحليل استنباطي داده ها استفاده گرديده است .
پژوهش حاضر نيز با اهميت اين موضوع به بررسي نقش و قابليت هاي سيستم هاي خبره در نظام آموزشي کشور بر اساس نظر ٤٣ متخصص پرداخته است .