چکیده:
هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی تاثیر مهارتهای رهبری مدیران مدارس بر اثربخشی عملکرد مدارس (مطالعه موردی: مدیران مدارس غرب مازندران از کلارآباد تا رامسر)، تعیین شده است. در این پژوهش ابتدا با استفاده از پرسشنامه معتبر مهارتهای رهبری و اثربخشی عملکرد مدارس، اطلاعات مورد نیاز جهت بررسی فرضیات جمعآوری شد. برای سنجش گویههای تحقیق از مقیاس پنج گزینهای لیکرت و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده و بدین منظور، نمونهی اولیه 15 پرسشنامه، پیش آزمون شد. پس از جمعآوری پرسشنامهها از آزمودنیها، به عنوان نمونه آماری؛ اطلاعات حاصل را با استفاده از آزمون t و تحلیل همبستگی و با بهرهگیری از نرمافزار spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای نشان داد که؛ در سطح معنیداری دو دامنهای، سطح معنیداری آزمون r پیرسون 000/0 بوده و این سطح از حداقل سطح معنیداری که 05/0 میباشد، کوچکتر است. رابطه معنیداری بین دو متغیر مذکور در فرضیه وجود دارد پس فرض H1 تایید و فرض H0 رد میگردد به عبارتی بین مهارتهای رهبری مدیران بر اثربخشی عملکرد در مدارس غرب مازندران از کلارآباد تا رامسر رابطه معناداری وجود دارد. در حالت کلی فرضیه پژوهش تایید میگردد.
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس محاسبات آماری انجام شده با استفاده از آزمون t محاسبه شده (٣/٢٤) به طور معناداری بزرگتر از (t)α با درجه آزادی ١٦٩ است ؛ بنابراین میتوان با اطمینان ٠/٩٩ نتیجه گرفت که بین مهارت های فنی مدیران بر اثربخشی عملکرد مدارس غرب مازندران از کلارآباد تا رامسر همبستگی معناداری وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس محاسبات آماری انجام شده با استفاده از آزمون t محاسبه شده (٣/٢١) به طور معناداری بزرگتر از (t)α با درجه آزادی ١٦٩ است ؛ بنابراین میتوان با اطمینان ٠/٩٩ نتیجه گرفت که بین مهارت های انسانی مدیران بر اثربخشی عملکرد مدارس غرب مازندران از کلارآباد تا رامسر همبستگی معناداری وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس محاسبات آماری انجام شده با استفاده از آزمون t محاسبه شده (٣/٧٦) به طور معناداری بزرگتر از (t)α با درجه آزادی ٢٥ است ؛ بنابراین میتوان با اطمینان ٠/٩٩ نتیجه گرفت که بین مهارت های ادراکی مدیران بر اثربخشی عملکرد مدارس غرب مازندران از کلارآباد تا رامسر همبستگی معناداری وجود دارد.
همچنین بر اساس محاسبات آماری انجام شده با استفاده از آزمون t محاسبه شده (٣/٧٦) به طور معناداری بزرگتر از α(t) با درجه آزادی ٢٥ است ؛ بنابراین میتوان با اطمینان ٠/٩٩ نتیجه گرفت که بین مهارت های ادراکی مدیران بر اثربخشی عملکرد مدارس غرب مازندران از کلارآباد تا رامسر همبستگی معناداری وجود دارد.