چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر آموزش شایستگی اجتماعی بر مهارت های ارتباطی و تنظیم هیجان در بین دانش آموزان پرخاشگر دوره دوم ابتدایی شهر اشنویه بود. پژوهش حاضر طرحی نیمه آزمایشی از نوع آزمایش و کنترل بود. نمونه آزمایشی شامل تعداد 40 نفر از دانش اموزان پرخاشگر دوره دوم ابتدایی در سال 1399 بودند. با روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند، گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه ی 60 دقیقه ای تحت آموزش شایستگی اجتماعی به صورت گروهی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس مهارت های ارتباطی و تنظیم هیجان استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره در دو مرحله آزمایش و کنترل، سطح معناداری p<0/05 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گروه آموزش شایستگی اجتماعی به طور معناداری بر مولفه های تنظیم هیجان و مهارت های ارتباطی اثر بخش بود. بر اساس نتایج این مطالعه، به نظر می رسد با آموزش شایستگی اجتماعی می توان میزان تنظیم هیجان و مهارت های ارتباطی را در بین دانش آموزان دوره ابتدایی را بهبود بخشید.
The purpose of this study was to investigate the effect of social competency training on communication skills and emotion regulation among aggressive second grade students in Oshnoyeh. The present study was a quasi-experimental design of experimental and control type. The experimental sample consisted of 40 aggressive second year elementary students in 1399. They were selected by available random sampling method and were divided into experimental and control groups. The experimental group underwent group social competency training for 10 sessions of 60 minutes. Communication skills and emotion regulation scale were used to collect data. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance in two stages of experiment and control, significance level p <0.05. The results showed that the social competence training group was significantly effective on the components of emotion regulation and communication skills. Based on the results of this study, it seems that by teaching social competence, the level of emotion regulation and communication skills among elementary school students can be improved.
خلاصه ماشینی:
توانایی تنظیم موفق هیجان با شماری از پیامدهای سلامت جسمانی، اجتماعی و فیزیولوژیک مرتبط می ب 2 s"/>s"/>،2 > متغیر دیگری که در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد مهارت های ارتباطی است که مهارت های ارتباطی به معنی توانایی انتقال اطلاعات به دیگران به شیوه مناسب و موثر است که باعث بهتر شدن ارتباطات بین افراد می شود و نتیجه ی آن می تواند رضایت از زندگی را در افراد بیشتر کند.
بنابراين آموزش شایستگی اجتماعی بر مهارت های ارتباطی و راهبردهای انطباقی و غیر انطباقی تنظیم هیجان دانش آموزان دوره دوم ابتدایی موثر است.
بنابراين آموزش شایستگی اجتماعی بر مهارت های ارتباطی دانش آموزان پرخاشگر دوره دوم ابتدایی موثر است.
بنابراين آموزش شایستگی اجتماعی بر راهبرد انطباقی و غیر انطباقی تنظیم هیجان دانش آموزان دوره دوم ابتدایی موثر است.
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر به منظور تعیین آموزش های شایستگی اجتماعی بر تنظیم هیجان و مهارت های ارتباطی در بین دانش آموزان پرخاشگر دوره دوم ابتدایی شهر اشنویه انجام شد.
بنابراين آموزش شایستگی اجتماعی بر کنترل خشم دانش آموزان دوره دوم ابتدایی موثر است.
توان آماري نزدیک به يک وسطح معناداري صفرنمايانگرکفايت حجم نمونه بوده است و آموزش شایستگی اجتماعی بر مهارت های ارتباطی دانش آموزان پرخاشگر دوره دوم ابتدایی موثر بوده و ميزان اين تاثير35درصدبوده است.
, Effectiveness of Anger Management Skills and Problem Solving Skills Training on Aggression and Self-Esteem of Male Prisoners.
Self-Esteem and social problem solving as predictors of aggression in colegue students.
Peer Aggression and Mental Health Problems: Self-Esteem as a Mediator, School Psychology International, 31 (2): 146-163.