چکیده:
مقدمه
خود ناتوان سازی به عنوان شکلی از رفتارهای اجتنابی به طور واضح به کاهش و تخریب عملکرد فرد منجر می شود و شفقت ورزی در سلامت روانی و رفتار به هنجار نقش دارد و دانش آموزی که دچار ناگویی هیجانی بوده در تشخیص هیجانات با مشکل روبرو می شوند. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی خود ناتوان سازی تحصیلی براساس ناگویی هیجانی در دانش آموزان دارای والدین با بیماری های خاص در مدارس دولتی شهر شهرستان مرند سال تحصیلی 1400-1401 انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری مطالعه حاضر را کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع دوم دبیرستان مدارس دولتی بوده و برای نمونه گیری از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است. به دلیل ماهیت موضوع که باید بر روی دانش آموزان والدین دارای مشکل خاص انجام می شد از ابزارهای پرسشنامه شفقت ورزی نف، سنجش ناگویی هیجانی تورنتو و مقیاس خودناتوان سازی استفاده گردید.
نتایج
نتایج این پژوهش نشان داد که بین ناگویی هیجانی با خودناتوان سازی تحصیلی رابطه وجود دارد(0.01p < و 608/0r =). بین مولفه های ناگویی -هیجانی دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی با خودناتوان سازی تحصیلی رابطه وجود دارد. و میزان F محاسبه شده خود ناتوان سازی تحصیلی براساس ناگویی هیجانی و شفقت ورزی معنادار بوده بنابراین متغیرهای پیش بین ناگویی هیجانی و شفقت ورزی توانایی پیش بینی خود ناتوان سازی تحصیلی را دارند. از یافته های پژوهش مسیولین تربیتی، مشاوران و معلمین و مسیولین که در ارتباط با افراد دارای والدین مشکل دار هستند در زمینه های آموزشی، تربیتی و اتخاذ تصمیمات همیاری و کمک به این بیماران و فرزندان آنها می توانند استفاده نمایند.
خلاصه ماشینی:
پیش بینی خود ناتوان سازی تحصیلی براساس ناگویی هیجانی در دانش آموزان با والدین مشکل دار فاطمه آقازاده 1 1 مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، پیام نور واحد مرند چکیده مقدمه: خود ناتوان سازی به عنوان شکلی از رفتارهای اجتنابی به طور واضح به کاهش و تخریب عملکرد فرد منجر می شود و شفقت ورزی در سلامت روانی و رفتار به هنجار نقش دارد و دانشآموزی که دچار ناگویی هیجانی بوده در تشخیص هیجانات با مشکل روبرو می شوند.
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی خود ناتوان سازی تحصیلی براساس ناگویی هیجانی در دانش آموزان دارای والدین با بیماری های خاص در مدارس دولتی شهر شهرستان مرند سال تحصیلی 1400-1401 انجام شد.
در این تحقیق سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا خودناتوان سازی تحصیلی براساس ناگویی هیجانی و شفقت در دانش آموزان با والدین دارای بیماریهای خاص را میتوان پی Eyink, Hirt, Hendrix & Galante Clarke & MacCann Del Mar Ferradás, Freire, Núñez, Piñeiro & Rosário روش پژوهش حاضر را به لحاظ هدف پژوهش میتوان یک پژوهش بنیادی دانست و به لحاظ شیوه جمعآوری اطلاعات یک پژوهش از نوع توصیفی همبستگی میباشد.
بحث هدف اصلی این پژوهش بررسی بین ناگویی هیجانی با خودناتوان سازی تحصیلی دربین دانش آموزان دارای والدین مشکل دار رابطه وجود دارد.
یافتههای آماری (جدول 4-5) نشان دادند برای بررسی رابطه از رگرسیون استفاده گردید که بین ناگویی هیجانی با خودناتوان سازی تحصیلی رابطه وجود دارد.
که مولفه های ناگویی هیجانی دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و همچنین بین تفکر عینی با خودناتوان سازی تحصیلی رابطه وجود دارد.