چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین میزان و نوع استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و مدیریت بدن کاربران زن انجام گرفته است. چارچوب نظری این پژوهش ترکیبی و در مدیریت بدن از نظریه مدیریت بدن گیدنز و در میزان استفاده از نظریه استفاده و رضامندی استفاده شده است. روش این پژوهش پیمایشی و جامعه آماری، کاربران (اینستاگرام) زن 19 تا 45 سال ساکن شهر تهران و تعداد حجم نمونه براساس قاعده فادی 407 نفر است. برای گرداوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شده است. یافته ها نشان میدهد توجه چهار پنجم (81 درصد) پاسخگویان به مدیریت بدن شان در حد کم است. در بین شیوه های چهارگانه مدیریت بدن، بیشترین توجه به فعالیت ورزشی و کمترین جراحی زیبایی است. استفاده از لوازم آرایش و رعایت رژیم غذایی گزینه های سوم و چهارم است. میانگین استفاده از اینستاگرام در بین پاسخگویان 112 دقیقه در شبانهروز و تعداد مراجعه به آن 9 بار است. بیشترین استفاده نیز برای لایک کردن و کامنت گذاری است. یافتهها نشان میدهد که استفاده از اینستاگرام در حد بسیار ضعیفی باعث توجه کاربران به مدیریت بدن شان شده است. در بین شیوه های چهارگانه مدیریت بدن نیز با افزایش استفاده از اینستاگرام در حد ضعیفی بر فعالیت ورزشی و استفاده از لوازم آرایش کاربران (برای بهبود مدیریت بدنشان) افزوده شده است. همچنین بین استفاده از اینستاگرام و جراحی زیبایی و رعایت رژیم غذایی همبستگی معناداری وجود نداشت.
The aim of this study was to invesƟgate the relaƟonship between the amount and type of use of Instagram social network and body management of female users. The theoreƟcal framework of this research is a combinaƟon of Giddens' body management theory in body management and the use of saƟsfacƟon and saƟsfacƟon theory. The method of this research is staƟsƟcal and the staƟsƟcal populaƟon is (Instagram) female users aged 19 to 45 years living in Tehran and the sample size is 407 according to Fadi rule. A quesƟonnaire was used to collect informaƟon and SPSS soOware was used to analyze the data. Findings show that four-fiOhs (81%) of respondents pay liƩle aƩenƟon to their body management. Among the four methods of body management, the most aƩenƟon is paid to sports acƟviƟes and the least to cosmeƟc surgery. Using cosmeƟcs and following a diet are the third and fourth opƟons. The average use of Instagram among respondents is 112 minutes per day and the number of visits to it is 9 Ɵmes. The most common use is for liking and commenƟng. Findings show that the use of Instagram to a very weak extent has led users to pay aƩenƟon to their body management. Among the four methods of body management, with the increase in the use of Instagram, the acƟvity of sports and the use of users' cosmeƟcs (to improve their body management) have been slightly increased. There was also no significant correlaƟon between using Instagram and cosmeƟc surgery and diet.