چکیده:
در رشد و شکوفایی و توسعه علوم تجربی، ابزارهای مشاهده، تجربه و آزمایش از جایگاه ویژه ای
برخوردارند. بدیهی است که بهره گیری از این ابزارها تاثیر بسزائی در بهبود فرآیند آموزش و یادگیری
دارد غفلت از انجام فعالیت عملی و آزمایشگاهی در فرایند یاددهی و یادگیری علوم تجربی میتواند
خسارت جبران ناپذیری به رشد و توسعه علوم و فناوری وارد سازد. شناخت وضع موجود از لحاظ میزان
ارتباط آزمایشگاه در یادگیری می تواند به برنامه ریزان و مسئولان نظام آموزشی کمک کند تا به انتخاب
سیاست های مناسب، رویکردهای نوین را طرح ریزی کرده و به آموزش اثربخش علم علوم تجربی و
آزمایشگاهی اهتمام ورزند.
صاحب نظران آموزش علوم تجربی، انجام آزمایش را ضروری ترین بخش برنامه درسی علوم تجربی
می دانند. فعالیت آزمایشگاهی مناسب نه تنها سبب عمیق تر شدن میزان دانش و آگاهی فراگیران، می شود بر
که یکی از مهم ترین روشها در دستیابی به اهداف مهارتی و نگرشی در برنامه درسی است
خلاصه ماشینی:
سعيد نگارنده در اين مقاله بر اين است که در بخش ابتداي مقاله تعاريف علمي برخي اصطلاحات بيان کند و همچنين درباره آزمايش کردن و علم آموزي ، اهداف فعاليت هاي آزمايشگاهي و نقش معلم در آزمايشهاي علوم و اهميت آزمايشگاه و اهميت انجام فعاليت عملي در آموزش علوم به طور کامل توضيح دهد و در بخش پاياني نتايج مقاله و پيشنهادهاي عملي جهت معلمان مديران و مسئولان ارائه نمايد و منابع مورد استفاده مشخص نمايد.
محتوا: کليه اطلاعات ، دانش و مفاهيم و نگرش هايي که از سوي برنامه ريزان انتخاب و سازماندهي مي شود و در عين حال محتوا آثار حاصل از فعاليت ها يادداشت ياددهي -يادگيري معلم و شاگرد را نيز در بر مي گيرد (فتحي و اجارگاه ١٣٧٧) يادگيري : عبارت است از تغييرات نسبتا پايدار در رفتار که به صورت پاسخ هاي تازه تقويت شده از تجربه و تمرين نتيجه مي شود (شعارينژاد، علي اکبر، ١٣٧٥) يادگيري : فرآيند تغييرات نسبتا پايدار در رفتار بلقوه براي تجربه (هرگنهان ، ١٣٨٣) آموزش : روش يا راه منظم طراحي اجرا و ارزيابي کل فرآيند تبريز و يادگيري (احديان ، ١٣٧٤) آزمايش کردن و علم آموزي آزمايش کردن يکي از مهمترين وسايل آموختن اصول و نتايج کلي علم است .
(بايرز، انده همکاران ، ١٣٧٧) نقش و اهميت آزمايشگاه در فرايند يادگيري مشخصات آموزش علوم سه هدف براي آموزش علوم در نظر گرفته اند که عبارتند از: الف ) يادگيري مفاهيم علوم و طرح هاي ذهني يعني محصول علم (دانش ) 184 ب ) ايجاد نگرش علمي به مسائل ج )کسب مهارت ها و تخصص در حل مشکلات و ايجاد تفکر خلاق (طاهري و ميرزايي، ١٣٧٦) در روش آزمايشگاهي با وجود اينکه تجربي هستند تقريبا به گونه اي طراحي شده که نه تنها اهداف فوق را شامل مي شوند بلکه اين اهداف را شامل مي شوند.