چکیده:
زمینه و هدف : اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه یکی از اختلالات شایع روانپزشکی در میان کودکان می باشد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی بر میزان توجه ، تمرکز و حافظه فعال در کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نقص توجه انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری، در برگیرنده تمامی کودکان مبتلا به بیش فعالی / نقص توجه در شهر رشت بود. نمونه پژوهش ٤٠ کودک مبتلا به بیش فعالی / نقص توجه بود که به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (٢٠ نفر در هر گروه ) و مقیاس عملکرد پیوسته و مقیاس حافظه فعال را تکمیل کردند. بازی درمانی طی ٨ جلسه در گروه آزمایش اجرا گردید و گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت ننمود. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و از طریق نرم افزار ٢٣-SPSS تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات توجه ، تمرکز و حافظه فعال پس از بازی درمانی در گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معناداری داشته است (٠٠١>P) و این تفاوت در مرحله پیگیری نیز حفظ گردید (٠٠١>P). به عبارت دیگر، بازی درمانی منجر به بهبود میانگین نمرات توجه و تمرکز و افزایش میانگین نمرات حافظه فعال در آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد. نتیجه گیری: بازی درمانی بر توجه ، تمرکز و حافظه فعال اثرگذار است . بنابراین پیشنهاد میگردد که این مداخله در کودکان مبتلا به بیش فعالی / نقص توجه به کار گرفته شود
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج نشان داد که ميانگين نمرات توجه ، تمرکز و حافظه فعال پس از بازي درماني در گروه هاي آزمايش و کنترل تفاوت معناداري داشته است (٠٠١>P) و اين تفاوت در مرحله پيگيري نيز حفظ گرديد (٠٠١>P).
بر اين اساس ، اين مطالعه با هدف بررسي تأثير بازي درمـاني بـر ميـزان توجـه ، تمرکز و حافظه فعال در کودکان مبتلا به بيش فعالي/ نقص توجه انجام شده است .
ميانگين و انحراف معيار متغيرهاي پژوهش در مراحل پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري (به تصویر صفحه رجوع شود) در ادامه جهت مقايسه گروه آزمايش با گروه کنترل در متغيرهاي توجه ، تمرکز و حافظه فعال در کودکان مبتلا بـه بيش فعالي/ نقص توجه ، از آزمون تحليل واريانس با اندازه هاي مکرر اسـتفاده گرديـد.
در نهايت ، بر اساس يافته هاي اين پژوهش ، بازي درماني اثربخشي لازم را بر افزايش حافظه فعال کودکان مبتلا بـه نقص توجه / بيش فعالي داشته است .
451 نتيجه گيري بر اساس يافته هاي مطالعه حاضر، بازي درماني، اثربخشي لازم را بر متغيرهـاي توجـه ، تمرکـز و حافظـه فعـال در کودکان مبتلا به بيش فعالي/ نقص توجه داشته است .
Effect of applying play therapy on children with attention deficit hyperactivity disorder.
Ray D, schottlekorb A, Tsai MH, Play Therapy with Children Exhibiting Symptoms of Attention Deficit Hyperactive Disorder.
Effectiveness of Play Therapy on the Reduction of Children’s Severity Symptoms with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and Promotion of Their Academic Performance.
The current research has aimed at investigating the effectiveness of play therapy on the attention and concentration and active memory in children the ADHD.