چکیده:
تدوین ، اصلاح و تغییرکتب درسی از نیاز های مبرم نظام آموزشی هر کشوری است که از این طریق بتوان به تدوین وطرح محتوا کتب درسی دست یافت و دانش آموزان را در مسیر پیشرفت مبانی وکشوری، همگام ساخت . ونیز به اصلاح وتغییر محتوای کتب درسی دست زدند، تا از این طریق مطابق نیاز فراگیران ، موضوع درسی و جامعه حرکت کنند. روش پژوهش نیز دراین راستا به تحلیل محتوای کتاب علوم پایه سوم ابتدایی سال ١٣٩٧ می باشد وبرای تحلیل محتوایی این کتاب از روش تجزیه وتحلیل محتوای ویلیام رومی استفاده شده و نتایج حاصل حاکی از آن بوده است که با ضریب درگیری متون ٠/٧٤ است که نشان می دهدمتون کتاب علوم سوم ابتدایی به شیوه فعالی نوشته شده است
خلاصه ماشینی:
تحليل محتوا کتاب علوم تجربي پايه سوم ابتدايي براساس تکنيک ويليام رومي الهه گازران ١، رضا شيرازي٢ ١ دانشجو کارشناسي آموزش ابتدايي دانشگاه آزاد اسلامي گرگان (نويسنده مسئول ) ٢ کارشناس ارشد برنامه ريزي درسي ، دبير و مدرس دانشگاه آزاد اسلامي علي آباد کتول چکيده تدوين ، اصلاح و تغييرکتب درسي از نياز هاي مبرم نظام آموزشي هر کشوري است که از اين طريق بتوان به تدوين وطرح محتوا کتب درسي دست يافت و دانش آموزان را در مسير پيشرفت مباني وکشوري، همگام ساخت .
319 ٢-١ تاريخچه تحليل محتوا شريعتمداري (١٣٨٧) اصول انتخاب محتوا را از نظر سيلور اين گونه بيان نموده است « محتوا بايد مفاهيم اساسي يک رشته با موضوع درسي را منجسم کند، روش هاي تحقيق اجرا شده در رشته علمي را مشخص کند، قدرت تخيل دانش آموزان را تحريک کند و آن ها را به تفکر وادارد و در عين حال ، قابل درک هم باشد.
به علاوه اين مسائل نبايد از نوع پرسش هايي باشند که بتوان بلافاصله پاسخ آن ها را از کتاب هاي درسي پيدا کرد؛ بلکه بايد پاسخ به آن ها مستلزم ارتباط دادن واقعيت ها و ايده هاي مختلف به يکديگر باشند؛ به همين منظور، بهتر است مسائلي در کتاب هاي درسي مطرح شوند که از محيط پيرامون ، سرچشمه گرفته و به زندگي واقعي نيز مربوط باشند (تايلر، ترجمه تقي پور ظهير، ١٣٨١) متاسفانه امروزه کمتر کتاب هايي وجود دارند که در آن ها به حل مسأله و يادگيري فعال ، توجه شده باشد، در اکثر کتاب ها، انتقال اطلاعات ، حرف اول را مي زند.