چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت مدیریت استرس و شیوه های حل مساله بر
سلامت روان و اضطراب امتحان دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام شد.
موارد و روشها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون بود. جامعه آماری را
کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر زنجان که تعداد آنها ٤٠٠٠ نفر بودند تشکیل داد. روش
نمونه گیری، نمونه گیری خوشه ای – چند مرحله ای و بررسی فرضیه پژوهش با تحلیل کوواریانس تک
متغیره انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد آموزش مهارت مدیریت استرس بر سلامت روان دانش آموزان تاثیر معنادار ولی
آموزش حال مساله بر سلامت روان دانش آموزان تاثیر معناداری نشان نداد. آموزش مهارت مدیریت
استرس ومهارت حل مساله بر اضطراب امتحان دانش آموزان تاثیر دارد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش مدیریت استرس و مهارت حل مساله میتواند به عنوان یک مداخله
موثر در جهت افزایش سلامت روان و کاهش اضطراب امتحان به کار رود
خلاصه ماشینی:
com چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف تعيين تأثير آموزش مهارت مديريت استرس و شيوه هاي حل مسأله بر سلامت روان و اضطراب امتحان دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام شد.
نتيجه گيري: نتايج نشان داد آموزش مديريت استرس و مهارت حل مسأله ميتواند به عنوان يک مداخله مؤثر در جهت افزايش سلامت روان و کاهش اضطراب امتحان به کار رود.
Heriss تا کنون پژوهشي که هر دو مهارت مديريت استرس و شيوه هاي حل مسأله را با هم مورد سنجش قرار داده باشد، صورت نگرفته است ، با عنايت به مطالب فوق و خلاء پژوهشي در اين زمينه سئوال اساسي پژوهش حاضر اين است که آيا آموزش مهارت مديريت استرس و شيوه هاي حل مسأله بر سلامت روان و اضطراب امتحان دانش آموزان دوره دوم متوسطه تأثير دارد؟ اهميت و ضرورت اين پژوهش را ميتوان از سه لحاظ بررسي نمود.
هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي مديريت استرس و شيوه هاي حل مسأله بر سلامت روان و اضطراب امتحان دانش آموزان متوسطه دوم ميباشد.
همچنين نتايج نشان ميدهد که آموزش مهارت مديريت استرس قادر است ١٨ درصد از تغييرات سلامت روان را در دانش آموزان دبيرستاني تعيين کند.
همچنين نتايج نشان ميدهد آموزش مهارت مديريت استرس قادر است ٢٤ درصد از تغييرات اضطراب امتحان را در دانش آموزان دبيرستاني تعيين کند.
تحليل نتايج طبق جدول نشان ميدهد که آموزش مهارت مديريت استرس بر اضطراب امتحان دانش آموزان دبيرستاني تأثير دارد.
نتيجه گيري بر اساس نتايج اين پژوهش ، آموزش مديريت استرس و مهارت حل مسأله ميتواند به عنوان يک مداخله مؤثر در جهت افزايش سلامت روان و کاهش اضطراب امتحان به کار رود.