چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی کتاب درمانی شناختی رفتاری بر میزان اضطراب کودکان دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دبستانی مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط بود. آزمودنیهای پژوهش شامل 26 کودک مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط بودند که از بین دانش آموزان 2 مدرسه غیرانتفاعی انتخاب شده و به تصادف به دو گروه 13 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. اعضای گروه آزمایش کتاب «وقتی نگرانم، چکار کنم؟» را دریافت کرده و از آنها خواسته شد براساس برنامه مطالعه کتاب در طول یک ماه آن را به کمک والدین خود مطالعه کنند. قبل و بعد از مطالعه کتاب و 2ماه پس از اتمام مطالعه آزمون اضطراب آشکار کودکان برای اعضای دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد. تحلیل نتایج نشان داد مطالعه این کتاب باعث کاهش معنی دار اضطراب اعضای گروه آزمایش شده است.
The aim of this research was to investigate the effectiveness of cognitive behavioral bibliotherapy on anxiety of elementary school children. The method of this research was Quasi-experimental designs. The Statistical population of this research was elementary school children who have slight to moderate anxiety. Participants of the study were 26 students who have slight to moderate anxiety that randomly selected from two private school of Tehran. participants randomly placed in two groups with 13 subjects in each. Subjects of The experiment group received ‘What to do when worry too much’ books and was asked them to read the book with their parents in one month according to reading manual of book. Before and After of reading book and 2 month after reading book, the rate of anxiety of subjects of both groups were assessed. Data was analysed by covariance analysis. Data analysis showed that reading that book significantly reduce the rate of anxiety of subjects of experiment group
خلاصه ماشینی:
تحليل نتايج نشان داد مطالعه اين کتاب باعث کاهش معنيدار اضطراب اعضاي گروه آزمايش شده است .
Beesdo, Knappe, Pine 2.
توجه و علاقه مردم به کتاب هاي خودياري انگيزه انجام تحقيقاتي در حوزه اثربخشي اين کتاب ها در درمان اختلالات مختلف شد از جمله بلک و ترافل ٢ (٢٠٠٦) روي کنترل وزن ، فبرارو٣ و همکاران (٢٠٠٩) و گولد، کلام و شاپير٤و (٢٠٠٣) و رايت ٥ و همکاران (٢٠١١) روي اختلال پانيک ؛ فريتگ ٦ (٢٠٠٠) روي اختلالات گفتاري؛ جولينگ و 7 همکاران (٢٠١١)، جوکار، باغبان و احمدي (١٣٨٥) و رودا٨ (٢٠١٤) روي افسردگي؛ ميلر 9 (٢٠٠٥) روي وابستگي به الکل ؛ شارما١٠ (٢٠١٤) روي اضطراب و استرس ؛ رياحينيا (١٣٩٠) روي فرسودگي شغلي؛ افشارينيا و دلاور (١٣٨٥) روي رضايت زناشويي و تولين ١١ (٢٠٠١) روي وسواس تحقيق کرده اند.
Gould, Clum & Shapiro 5.
نتايج تحقيق نشان داد که کتاب درماني و درمان گروهي هر دو باعث کاهش معنيدار اضطراب کودکان ميشود اما ميزان اثربخشي درمان گروهي بيش از کتاب درماني است .
يافته هاي پژوهش براي بررسي اثربخشي کتاب درماني شناختي در کاهش ميزان اضطراب از آزمون تجزيه و تحليل کوواريانس در مرحله پس آزمون و پيگيري استفاده شد.
از جمله لينهام و راپي (٢٠٠٦) در تحقيق خود به اين نتيجه رسيدند که کتاب درماني همراه با نظارت درمانگر ميتواند باعث کاهش معنيدار اضطراب کودکان شود.
لويس و همکارانش در پژوهش خود به اين نتيجه رسيدند که کتاب درماني باعث کاهش اضطراب و ترس هاي شبانه کودکان ميشود.
Cognitive-Behavioral Psychotherapy for Anxiety and Depressive Disorders in Children and Adolescents: An Evidence-Based Medicine Review.