چکیده:
تحقیق حاضر در صدد بر آمده است تا رابطه ی هوش معنوی، امید و مسئولیت پذیری را با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع سوم متوسطه شهرستان لنگرود بررسی کند. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع سوم متوسطه شهرستان لنگرود تشکیل دادند( 1712= N). به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از جامعه آماری تعداد 318 نفر به شیوه ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای و بر اساس جدول جرسی و مورگان انتخاب شدند و به آزمونهای هوش معنوی کینگ ، امید اسنایدر، خرده مقیاس مسوئلیت پذیری شخصیت کالیفرنیا به طور همزمان پاسخ دادند.. داده های حاصل از آزمونها توسط ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی ومؤلفه های آن، امید ومؤلفه ی کارگزار وگذرگاه و نیز مسئولیت پذیری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه ی مثبت ومعنا دار وجود دارد. متغیرهای پیش بین 456/ درصد واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین نمودند (68/0= R و 46/0= 2R). بنابراین می توان نتیجه گرفت که برای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در کنار آموزشهای رسمی باید به ابعاد روانشناختی دانشآموزان نیز توجه شود.
This study was an attempt to investigate relationship between spiritual intelligence, hope and responsibility wih academic achievement of high school female students of Langroud city. The population of the study was all third grade high school of female students (1217 persons) in city. Sample of the study were 318 students who selected through random cluster sampling and base of Gessy and Morgan table who respond to spiritual intelligence self-report (king, 2008), hope measure (snyder, 1991) and responsibility California personality measure (1951). Data were analyzed by using descriptive and inferential statistics included Pearson ‘s correlation coefficient and multiple regression. Results showed significant correlation between subscales of spiritual intelligence and subscales of hope and responsibility with academic achievement. Also The result of regression analysis showed that spiritual intelligence, hope and responsibility were predicting to academic achievement (R2= 0.46). So, it can be concluded that in order to improve students 'academic achievement along with formal education, students' psychological dimensions should be considered.
خلاصه ماشینی:
به منظور دست يابي به اهداف پژوهش از جامعه آماري تعداد ٣١٨ نفر به شيوه ي نمونه گيري تصادفي خوشه اي و بر اساس جدول جرسي و مورگان انتخاب شدند و به آزمون هاي هوش معنوي کينگ ، اميد اسنايدر، خرده مقياس مسئوليت پذيري شخصيت کاليفرنيا به طور هم زمان پاسخ دادند.
نتايج نشان داد که بين هوش معنوي و مؤلفه هاي آن ، اميد و مؤلفه ي کارگزار وگذرگاه و نيز مسئوليت پذيري با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه ي مثبت ومعنادار وجود دارد.
Snyder, shrey, cheavens, pulvers, Adams, & Wiklund Tanigawa &Furlong, Felix, sharkey, ،You .
طباطبائي، طباطبايي، کاکايي، محمدي آريا (١٣٩٠) نيز رابطه معناداري بين مسئوليت پذيري و پيشرفت تحصيلي ١٠٠ دانش آموز دختر و پسر را گزارش کردند و اظهار داشتند که اين رابطه تابع جنسيت است .
بنابراين بررسي نقش هوش معنوي در آرامش روحي و تأمين بهداشت رواني و نيز رابطه آن ها با پيشرفت تحصيلي و همچنين نقشي که اميد و مسئوليت پذيري در عملکرد تحصيلي دانش آموزان دارد؛ مفيد و مطلوب است .
بر اين اساس هدف مطالعه حاضر بررسي رابطه هوش معنوي، اميد و مسئوليت پذيري با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر است .
جهت دست يابي به اهداف پژوهش فرض ميشود که : ١-بين هوش معنوي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر پايه سوم متوسطه رابطه وجود دارد.
٤- هوش معنوي و اميد و مسئوليت پذيري چه ميزان پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر مقطه سوم متوسطه را پيش بيني ميکنند.
اثربخشي آموزش مؤلفه هاي هوش معنوي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه دبيرستان .