چکیده:
زمینه و هدف: اخلاق زیستی مطلوب از اهداف هر نظام سیاسی و اجتماعی است که به عنوان شاکله زندگی مسالمتآمیز و عادلانه در نظر گرفته میشود. این رویکرد در دین اسلام و نظام اسلامی نیز برجسته است. با این حال، عوامل مختلفی از جمله اعتماد عمومی در تحقق اخلاق زیستی مطلوب در چارچوب نظام اسلامی اثرگذار هستند که پژوهش حاضر به این مباحث میپردازد و درصدد است تا نشان دهد که عناصر اعتماد عمومی از چه راههایی میتوانند منجر به تحقق اخلاق زیستی مطلوب در نظام اسلامی شوند.
مواد و روشها: روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، توصیفی ـ تحلیلی است که با غور و تفحص در اطلاعات کتب، متون تاریخی و دینی، آیات و روایات و همچنین پژوهشهای مرتبط نسبت به گردآوری دادهها و تحلیل موضوع اقدام شده است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصول متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافتهها: وفای به عهد، امر به معروف و نهی از منکر، مسوولیتپذیری، انتقادپذیری و انتقادگری و همچنین حاکمیت قانون از جمله ارزشهای اخلاقی است که در سایه اعتماد عمومی در جامعه رشد کرده و زمینه را برای تحقق اخلاق زیستی مطلوب فراهم میآورند. وفای به عهد در عمل به وعدهها و توافقات مردم و نظام اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر در تلاش برای برقراری ارزشهای اخلاقی و زدودن رذیلتها، مسوولیتپذیری به معنای انجام تکالیف برای سامانبخشی به زندگی سیاسی و اجتماعی و حاکمیت قانون، در عمل بر مبنای دستورات شرع جلوهگر میشوند که خود زمینه تحقق اخلاق زیستی مطلوب در نظام اسلامی محسوب میشوند.
نتیجهگیری: اعتماد عمومی هم به صورت عمودی (رابطه میان شهروندان و نظام سیاسی) و هم به صورت افقی (رابطه میان شهروندان با یکدیگر) باعث شکلگیری ارزشهای اخلاقی و انسانی برای تحقق اخلاق زیستی مطلوب در نظام اسلامی میگردد. ارزشهای وفاداری، صداقت، مسوولیتپذیری، پیروی از قانون، و عمل به تکالیف و دستورات شرعی و قانونی در صورتی در نظام اسلامی متحقق میشوند که اعتماد میان مردم با یکدیگر و اعتماد آنان نسبت به نظام سیاسی حاصل شده باشد. بنابراین اعتماد عمومی، پیشزمینه و پیشبرنده ارزشهای اخلاقی در جامعه اسلامی است.
Background and Aim: Desirable bioethics is one of the goals of any political and social system, which is considered as a form of peaceful and a just life. This approach is also prominent in the Islamic system. However, various factors such as public trust are effective in achieving the desired bioethics in the Islamic system that the present study addresses these issues and seeks to show how the elements of public trust can achieve the desired bioethics in the Islamic system. Materials and Methods: The method used in the present study is descriptive-analytical, which has been done by searching and examining information in books, historical and religious texts, verses and hadiths, as well as related research to collect data and analyze the subject. Ethical Considerations: In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed. Findings: Commitment to the covenant, enjoining the right and forbidding the wrong, responsibility, accepting criticism and critique, as well as the rule of law are among the moral values that grow in the shadow of public trust in society and provide the basis to achieve the desirable bioethics. Fulfilling the covenant in act on promises and agreements of the people and the Islamic system, enjoining the right and forbidding the wrong in trying to establish moral values and eliminating vices, responsibility means performing tasks to organize political and social life and the rule of law, acting on the basis of the precepts of Sharia are manifested as the ground for the realization of the desired bioethics in the Islamic system. Conclusion: Public trust, both vertically (the relationship between citizens and the political system) and horizontally (the relationship between citizens with each other), leads to the formation of moral and human values to achieve the desired bioethics in the Islamic system. The values of loyalty, honesty, responsibility, obedience to the law and fulfillment of religious and legal duties and orders, are obtained in the Islamic system if that people trust each other and their trust in the political system is achieved. Therefore, public trust is the background and promoter of moral values in Islamic society.