چکیده:
بيماري و سلامت ديگر پديده هايي تنها فيزيکي نيسـتند، بلکـه عوامـل اجتمـاعي نقـش بسيار مهمي در سلامت و بيماري ايفا ميکنند. از ديدگاه سازمان جهاني بهداشت ، سلامتي به مفهوم رفاه کامل جسمي ، رواني و اجتماعي است نه فقط فقدان بيماري يا نقص عضو. اما از منظر اسلام، سلامت تأمين کامل رفاه جسمي ، رواني ، اجتماعي و معنوي در همسويي بـا آموزه ها و رهنمودهاي قرآني است که ضامن حرکت تکاملي و سلامت روحي انسان اسـت .
سلامت اجتماعي به معني چگونگي ارزيابي فـرد از عملکـردش در اجتمـاع اسـت و نقـش مهمي در تضمين پويايي و کارآمدي هر جامعه ايفا ميکند. مدل پـنج بعـدي کييـز يکـي از متداولترين ابعاد کاربردي در سنجش سلامت اجتماعي است که شامل پـنج بعـد انسـجام اجتمــاعي ، پــذيرش اجتمــاعي ، همبســتگي اجتمــاعي ، مشــارکت اجتمــاعي و شــکوفايي اجتماعي است . اين نظريه بيشتر به جنبۀ فردي سـلامت اجتمـاعي مـي پـردازد. قـرآن کـريم به عنوان منبع اصلي دين اسلام، نه تنها به سلامت اجتماعي فردي ، بـه سـاير ابعـاد سـلامت اجتماعي ازجمله سطوح بين فردي و جامعه نيز پرداخته و سازکارهاي معرفتـي و اخلاقـي را براي جلوگيري از انحرافات اجتماعي و حفظ سلامت اجتماعي جامعه بيان کرده اسـت و بـا عبور از ديدگاه هاي انسان مرکز، بستر تکامل فرد را وابسته به جامعه نشان مي دهد. باتوجه بـه طرح و استفادٔە روزافزون از سلامت اجتماعي در جهان، به عنوان معيار موجهي براي ترسـيم وضعيت توسعه اي و رفاهي کشور، شايسته است پژوهشگران کشور ما، با انجـام مطالعـات روي سلامت اجتماعي، علاوه بر ارتقاي کمي و يفيک اين حوزه ، شاخصي منطبق با قـرآن و آموزه هاي ديني تبيين کنند.