چکیده:
زمینه: ساختار توانمندساز نشان دهنده ی اثربخشی ساختارها و فرآیندهای سازمان در توانمند ساختن فعالیتهای کارکنان است و توجه به آن برای ایجاد اخلاق حرفهای ضرورتی غیر قابل اغماض است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی_ساختاری پیشایندهای ساختار سازمانی توانمندساز ادارات کل ورزش و جوانان استانهای شمال غرب کشور با پیامد اخلاق حرفه ای انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و مبتنی بر مدل یابی علی (مدل یابی معادلات ساختاری) میباشد. حجم جامعۀ آماری 588 نفر از کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استانهای شمال غرب کشور بود که 230 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. روابط بین متغیرهای مکنون در الگوی مفهومی با استفاده از مدل معادلات ساختاری تعیین شدند.
یافتهها: براساس نتایج به دست آمده، توانمندسازی روانشناختی، تعامل اجتماعی، تسهیم دانش و فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی توانمندسازی به صورت مستقیم اثر علی مثبت و معنی داری دارند. نتایج همچنین نشان داد که ساختار سازمانی توانمندساز بر اخلاق حرفهای اثر علی مستقیم و معنی دار دارد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که متغیرهای تحقیق ضمن داشتن رابطه معنی دار با همدیگر، پیش بینیهای خوبی نیز از همدیگر دارند که توجه به این زمینه ها میتوانند در بهبود ساختار سازمانی توانمندساز همراه با افزایش در اخلاق حرفه ای کارکنان موثر واقع گردند.
Background: Enabling structure reflects the effectiveness of organizational structures and processes in enabling employee activities. And paying attention to it to create professional ethics is a must. Therefore, the present study aimed to presentation the causal-structural model of organizational structure antecedents of empowering sport and youth departments in northwestern provinces of Iran with professional ethics implications.
Method: This study was descriptive and based structural equation modeling. The statistical population consisted of 588 employees of the General Directorates of Sport and Youth of the Northwest Provinces of the country. 230 people were selected by method stratified random sampling. Standard questionnaires were used for data collection. The structural equation modeling was used to study the relationship between the latent variables in conceptual model.
Results: According to the results, psychological empowerment, social interaction, knowledge sharing and information technology have a positive and significant direct effect on organizational enabling structure. The results also showed that enabling structure has a significant and direct impact on professional ethics.
Conclusion: The results showed that the research variables, while having a meaningful relationship with each other, also had good predictions that considering these areas could improve the enabling structure along with enhancing the professional ethics of the effective staff.
خلاصه ماشینی:
گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (تاریخ دریافت:18/01/1399، تاریخ پذیرش: 20/03/1399) چکیده زمینه: ساختار توانمندساز نشان دهندهی اثربخشی ساختارها و فرآیندهای سازمان در توانمند ساختن فعالیتهای کارکنان است و توجه به آن برای ایجاد اخلاق حرفهای ضرورتی غیر قابل اغماض است.
بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی_ساختاری پیشایندهای ساختار سازمانی توانمندساز ادارات کل ورزش و جوانان استانهای شمال غرب کشور با پیامد اخلاق حرفهای انجام شده است.
نتایج همچنین نشان داد که ساختار سازمانی توانمندساز بر اخلاق حرفه ای اثر علی مستقیم و معنیدار دارد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که متغیرهای تحقیق ضمن داشتن رابطه معنیدار با همدیگر، پیشبینیهای خوبی نیز از همدیگر دارند که توجه به این زمینهها میتوانند در بهبود ساختار سازمانی توانمندساز همراه با افزایش در اخلاق حرفهای کارکنان موثر واقع گردند.
برای جمعآوری اطلاعات از شش پرسشنامه استاندارد استفاده شد ساختار توانمندساز با 12 گویه (4)؛ توانمندسازی روانشناختی با 15 گویه (13 و 14)؛ تسهیم دانش با 6 گویه (15)؛ تعامل اجتماعی با 7 گویه (16)؛ کاربرد فناوری اطلاعات با 10 گویه (17) و اخلاق حرفهای با 8 گویه (18) سنجیده شد.
همچنین محققان در پژوهش خود این نتیجه را گزارش دادند که بین متغیرهای تغییر، توانمندسازی کارکنان و ساختار سازمانی توانمند رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد (23).
همچنین نتایج نشان داد که تسهیم دانش بر ساختار سازمانی توانمندسازی اثر علی مثبت و معنیداری دارد.
نتایج تحقیق همچنین نشان داد که ساخنار سازمانی توانمندسازی بر اخلاق حرفهای اثر علی مستقیم و معنیدار دارد.
Investigating the impact of organizational structure dimensions on effectiveness: the role of knowledge management.