چکیده:
کمرنگ شدن هویت بومی شهرها و شبیه شدن آن­ها به هم، یکی از مهم­ترین چالش­های امروزین شهرهای ایرانی است. در پژوهش­های انجام گرفته در این زمینه، عمدتا به بررسی این مقوله به صورت نظری تمرکز گردیده و به نیازهای شهروندان و درک ایشان از هویت در بستر شهرهای ایران توجه کمتری شده است. پژوهش حاضر علاوه بر شناخت میزان هویتمندی نماها در خیابان شریعتی با قدمتی دیرینه در شهر تهران، مولفه­های هویت نماها را از دید شهروندان مورد تحلیل قرار ­خواهدداد. با تدوین پرسشنامه­ای از 39 نمای منتخب خیابان شریعتی براساس طیف پنج تایی لیکرت، نظر بیش از 300 نفر از شهروندان در این زمینه، مورد پرسش و ارزیابی قرار گرفت. پس از بررسی پاسخ­های تشریحی، علل هویتمندی و یا کم­هویتی نماها از سوی مشارکت­کنندگان با روش مقوله­بندی در موضوعات کالبدی-زیبایی­شناسی، ادراکی-معنایی، عملکردی، اجتماعی و زمانی تشریح گردید. در پایان مشخص گردید، مولفه­های کالبدی-زیبایی شناسی در صدر توجه افراد قرار دارد. عواملی که ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم داشتند در رتبه دوم اهمیت و مولفه­های ادراکی-معنایی، عملکردی و اجتماعی در مراتب بعدی قرار گرفتند. با این وجود در صورتی می­توان هویتمندی نماها را تضمین کرد که تمامی عوامل در کنار هم و به صورت منسجم مورد توجه قرار گیرند.
Fading a city's native identity and cities becoming similar to each other is one of the most important challenges of Iranian modern cities. The research done in this area has not paid attention to citizens' needs and their perception of identity and most have focused on the theoretical definition. Therefore, this research in addition to cognition of facades identity’s degree in Shariati street which is one of the oldest streets in Tehran will analyze the facades identity factors in citizen’s viewpoint.
By collecting questionnaires from 39 selected Shariati street facades based on Five Likert Spectrum, the opinions from more than 300 citizens were questioned and evaluated in this issue. Then by analysis of descriptive citizens answers by Categorization method, factors of high and low identity in point of contributors were stated in thematics of physical-aesthetics, perceptual-semantic, functional, social, and time.
In finding, by scoring effective facades factors it has been found between elements of urban facades identity, physical-aesthetics elements were at the highest attention of people; In the mean, time factors, that rooted in history and culture of the city, were at the second rank of importance; and people were referred perceptual-semantic factor, functional factor and social dimensions in subsequent degrees. However, the identity of the facade can be guaranteed if all these factors are collected together and are considered comprehensibly.