چکیده:
چیرهدستی و قدرت نظامی گنجوی در تصویرپردازی و توصیف جزئیات همواره در کانون توجه تحلیلگران آثار او بوده، اما تاکنون درباره شگردهای هنری و انواع الگوهای نظامی در توصیف و تصویرآفرینی، چنانکه باید، تحلیلی صورت نگرفته است. در پژوهش حاضر، با انتخاب مثنوی هفتپیکر در مقام یکی از برجستهترین و مهمترین آثار نظامی، بهشیوه توصیفیـتحلیلی، پاسخ به این دو پرسش بنیادی در دستور کار قرار گرفته است که تصویرگریهای چیرهدستانه و توصیفهای دقیق نظامی در متن، واجد چه کارکردی از نوع زیباییشناختی، بلاغی، روایی و... است و دیگر اینکه آیا امکان ترسیم الگوهایی متقن و اثباتپذیر در توصیفها و تصویرسازیهای نظامی وجود دارد؟ درنتیجه پژوهش، روشن شد که نظامی، با شگرد ایجاد عینیت و شیءوارگی برای موصوف، میکوشد آن را برای خواننده اثر ملموس و واقعی سازد. این موجودیت عینی خود کارکردهای ثانویهای دارد که یا در حوزه بلاغت، یا در ساحت زیباییشناختی، یا ازحیث منطق روایی در متن هفتپیکر قابل بررسی است. میتوان اکثر توصیفها و تصویرپردازیهای هفتپیکر را درقالب الگوهای مشخصی طبقهبندی کرد.
While Nizami’s adroitness and expertise in detailed illustration and description have always been the focus of attention of the analysts of his works, so far there has been no due analysis of his artistic techniques and the various patterns he has used in description and image-creating. Choosing Haft Peykar as one of the most prominent works of Nizami and using a descriptive-analytical method, this study aims to answer the two fundamental questions of what aesthetic, rhetorical, narrative, etc. functions, Nizami’s skillful illustrations and detailed descriptions in the text are and whether it is possible to determine cogent and verifiable patterns in Nizami’s descriptions and illustrations. As a result of this research, it became clear that Nizami made his work tangible and realistic for the audience by objectifying and reifying what was described. This objective entity itself has secondary functions that can be investigated in the areas of rhetoric, aesthetics, or narrative logic in the text of Haft Peykar. Most of the descriptions and illustrations of this work can be classified under specific patterns.