چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر شفقت به خود بر مشکلات رفتاری و خودپنداره کودکان با نارسایی های ذهنی و تحولی بود. روش مطالعه برحسب گردآوری اطلاعات، آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل مادران دارای کودک نارسایی های ذهنی و تحولی شهر قم در سال تحصیلی 97-1396 بود. نخست، آزمودنیها بر اساس ملاکهای ورود غربال شدند، سپس30 مادر کودکان با نارسایی های ذهنی و تحولی انتخابشده و بهطور تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل جای گرفتند (هر گروه 15 نفر). مادران در گروه آزمایشی هشت جلسه مداخله دریافت کردند و گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مشکلات رفتاری نقاط قوت و ضعف (SDQ) و مقیاس عزت نفس رزنبرگ (SES) بود که در هر سه مرحله برای آزمودنیها اجرا شدند. تحلیل دادهها در نرم افزار 20-SPSS و با استفاده از تحلیل واریانس با تکرار سنجش نشان داد که در متغیرهای مشکلات رفتاری و خودپنداره کودکان با نارسایی های ذهنی و تحولی، بین دو گروه آزمایشی و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. با استناد به یافته ها، مشخص شد که فرزندپروری مبتنی بر شفقت برنامهای مؤثر برای مادران کودکان با نارسایی های ذهنی و تحولی است که این امر، می تواند مشکلات رفتاری این کودکان را کاهش و خودپنداره آنان را بهبود بخشد.
The present study aimed to investigate the effectiveness of self- compassion-based parenting on behavioral and self-concept problems in children with intellectual and developmental disabilities(IDD). used a pretest, posttest, and follow-up experimental research design. The statistical research population was all mothers of IDD children in Qom in the academic year 2017-2018. First, the subjects were screened on the basis of inclusion criteria, then 30 mothers of IDD were selected and randomly assigned to experimental and control groups (15 subjects in each group). Mothers in the experimental group received 8 sessions of intervention and the control group received no intervention. Research instruments including the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) and Rosenberg self-esteem scale (SES). were administered to the subjects in all three stages. Data analysis using the repeated measures ANOVA showed that there was a significant and difference between the experimental group and the control group in the variables of behavioral problems and self-concept of children with IDD. By virtue of the findings, it is identified that Compassion-based parenting education is an effective program for the parenting of mothers of children with intellectual disability that can reduce their behavioral problems and have a positive effect on their self-concept