چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش زودهنگام بر عملکرد و یادداری تکلیف توالی حرکتی بوده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، نیمه آزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان و خدمه دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز در نیم سال دوم 1397 بودند که از بین آنها به روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس، 36 آزمودنی پسر راست دست، دامنه سنی 18 تا 27 سال، سالم از نظر سیستم عصبی (فاقد بیماری های نورولوژیک) انتخاب و در سه گروه 12 نفری آموزش زود هنگام، دیرهنگام و گواه گمارده شدند. در این مطالعه برای گردآوری اطلاعات و ارزیابی نمونه ها از پرسش نامه سلامت عمومی (GHQ)، آزمون مختصر وضعیت روانی – شناختی (MMSE)، مقیاس کلی ارزیابی تمرین و تجربه کار با موسیقی، کامپیوتر و تایپ (GIMTRE) و نرم افزار تکلیف ارائه محرک های متوالی (SRTT) استفاده شد. در این پژوهش کل مداخله شامل دو فاز (اکتساب و یادداری) و 10 مرحله پاسخ بود که طی آنها نتایج عملکرد گروه ها با هم مقایسه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون شاپیرو - ویلک، t همبسته و تحلیل واریانس دو راهه و یک راهه استفاده شد. در مرحله اکتساب، در دو مؤلفه زمان و دقت پاسخ، در تمام بلوک های حرکتی بین گروه های آزمودنی تفاوت معناداری وجود داشت و این تفاوت به نفع گروه آموزش زودهنگام بوده است. در آزمون یادداری نیز این تفاوت بین گروه ها مشهود بود و گروه آموزش زودهنگام سریعتر و دقیق تر از دیگر گروه ها به محرک ها پاسخ دادند. این یافته ها از احتمال نوعی دوره حساس در دوران کودکی و غنی تر کردن آموزش حرکتی از طریق تمرین و تجربه، جهت بهبود عملکرد حرکتی را در مراحل بعدی زندگی حمایت می کند.
The purpose of this study was to investigate the effect of early training on performance and retention of motor sequence task. The final sample of this study included 36 subjects aged 18 to 27 years were selected purposefully and were divided into three groups of 12, including early training, late training, and control. SRTT software were used to evaluate the samples. In this study, the intervention consisted of two phases (acquisition and retention) and 10 stages of response to sequential stimuli during which the results of the group's performance were compared. Data were analyzed using descriptive statistics , Independent-t, mixed and one way ANOVA test. In the acquisition phase, for the two components of response time and accuracy, there was a significant difference in all the blocks between the experimental groups and this difference was in favor of the early training group. In addition, in the retention test, the difference between the groups was evident, and the early training group responded to stimuli faster and more accurately than others. These findings support the idea that there may be a sensitive period during childhood in which with enriching motor training through practice and experience can enhance motor performance in next stages