چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی با سلامت عمومی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور ارومیه بود. روش این پژوهش از نظر ماهیت موضوع و هدف، توصیفی – همبستگی است و جامعه پژوهش شامل دانشجویان متاهل دانشگاه پیام نور ارومیه در سال 1400 بودند به منظور تعیین حجم نمونه پس از طی مراحل 70 پرسشنامه در میان دانشجویان بصورت غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ(GHQ) و پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن (EQ-i) و نرم افزار Spss می باشد. نتایج تحلیل ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین این دو متغیر رابطه همبستگی مثبت وجود دارد یعنی با افزایش هوش هیجانی با سلامت عمومی افزایش می یابد. همچنین بین هوش هیجانی با سلامت عمومی رابطه معنادار می باشد.
The aim of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and general health among students of Payame Noor University in Urmia. The method of this research is descriptive-correlational in terms of the nature of the subject and purpose and the research population included married students of Payame Noor University of Urmia in 1400. In order to determine the sample size after 70 questionnaires were selected among the students were randomly selected. The research instruments include
Goldberg General Health Questionnaire (GHQ) and Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire (EQ-i) and Spss software. The results of Pearson correlation coefficient analysis show that there is a positive correlation between these two variables, ie it increases with increasing general emotional intelligence and general health. There is also a significant relationship between emotional intelligence and general health.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه بین هوش هیجانی با سلامت عمومی در میان دانشجویان Investigating the relationship between emotional intelligence and general health among students سحر نوجوان دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه پزشکی، واحد بوکان، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایران.
در ارتباط با نقش پيش بيني كننده هـوش هيجـاني نتايج حاصله از مطالعه خسرو جـردي و خـانزاده (1387) نشان داد ،هوش هيجاني 46 درصد تغييرات سلامت عمومي را پيشبيني ميكند، همچنين نتايج حاصل از مطالعه فتي و همكاران (1387) نشان داد هوش هيجاني اجتماعي پـيش بيني كننده معنادار سلامت عمومي است و ارتقاءهوش هيجاني در افراد باعث افزايش سلامت رواني مي گ > لذا با توجه به پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده است و توجه ویژه به قشر جوان و دانشجو ،تاثیر هوش هیجانی بر سلامت عمومی، پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه هوشهیجانی با سلامت عمومی در بین دانشجویان می ب > هوش هیجانی: هوش هیجانی به عنوان توانایی تنظیم و کنترل احساسات و هیجان های خود و دیگران با تمیز دادن آنها از یکدیگر و استفاده از این اطلاعات برای هدایت افکار و اعمال خود اطلاق می شود (آستین و همکاران، 20 > سلامت عمومی: از نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO) سلامت عمومی عبارت است از قابلیت فرد در برقراری موزون و هماهنگ با دیگران، توانایی در تغییر و اصلاح محیط اجتماعی خویش و حل مناسب و منطقی تعارض های هیجانی و تمایلات شخصی خود (کورسینی ، 19 > فرضیه های تح > بین هوش هیجانی با سلامت عمومی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور ارومیه رابطه معناداری وجود د Salovey,P&Mayer,J Mental Health روش با توجه به اینکه دادهها و اطلاعات اولیه با استفاده از روشهای آزمایش، مشاهده، مصاحبه و غیره گردآوری شده و با استفاده از روشهای آماری و معیارهای پذیرفته شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است از نوع بنیادی تجربی می باشد.