چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی رضایت شغلی کارکنان سازمان ملی زمین و مسکن بر اساس مهارتهای ارتباطی بود. روش تحقیق حاضرازنوع توصیفی-همبستگی که از نظر هدف یک نوع تحقیق کاربردی بود. روش: جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان سازمان ملی زمین و مسکن بود که 200 نفر بودند. بر اساس محاسبه فرمول کوکران، تعداد نمونه 132 نفر به دست آمد. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. روایی و پایایی پرسشنامهها تایید شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در قسمت آمار توصیفی بعد از جمع آوری پرسش نامه ها، جهت توصیف دادهها از جدول فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، جداول و نمودارها استفاده شد. در قسمت آمار استنباطی از آزمون همبستگی استفاده شده است. یافتهها: دادههای تحقیق نشان داد که از بین مهارتهای ارتباطی، مولفه قاطعیت به صورت مثبت و در سطح 05/0 و دیگر مولفههای آن به صورت مثبت و در سطح معناداری 01/0 با متغیر رضایت شغلی همبسته اند. نتیجهگیری: در آزمون فرضیه چنین نتیجه گیری شد که از بین مهارتهای ارتباطی، درک پیام، تنظیم هیجان و بینش به صورت مثبت و معنادار رضایت شغلی را پیش بینی میکند.
Aim: The purpose of this study was to predict job satisfaction of employees of the National Land and Housing Organization based on communication skills. Method: The method of the present study was descriptive-correlational, which was applied research in terms of purpose. The statistical population of this study included the staff of the National Land and Housing Organization, which was 200 people. Based on the calculation of Cochran's formula, the sample size was 132 people. A standard questionnaire was used to collect information. The validity and reliability of the questionnaires were confirmed. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. In the descriptive statistics section, after collecting the questionnaires, frequency table, frequency percentage, mean, standard deviation, tables, and graphs were used to describe the data. In the inferential statistics section, a correlation test has been used. Results: The research data showed that among the communication skills, the component of assertiveness was positively correlated with the job satisfaction variable at the level of 0.05 and its other components were positively correlated with the variable of job satisfaction at the level of 0.01. Conclusion: In testing the hypothesis, it was concluded that communication skills, message comprehension, emotion regulation, and insight positively and significantly predict job satisfaction.
خلاصه ماشینی:
پیش بینی رضایت شغلی کارکنان سازمان ملی زمین و مسکن بر اساس مهارتهای ارتباطی Predicting Job Satisfaction of Employees of the National Land and Housing Organization Based on Communication Skills بهروز اسلامی * کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج.
com چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی رضایت شغلی کارکنان سازمان ملی زمین و مسکن بر اساس مهارتهای ارتباطی بود.
نتیجهگیری: در آزمون فرضیه چنین نتیجه گیری شد که از بین مهارتهای ارتباطی، درک پیام، تنظیم هیجان و بینش به صورت مثبت و معنادار رضایت شغلی را پیش بینی میکند.
Aim: The purpose of this study was to predict job satisfaction of employees of the National Land and Housing Organization based on communication skills.
Results: The research data showed that among the communication skills, the component of assertiveness was positively correlated with the job satisfaction variable at the level of 0.
نتایج این مطالعه نشان دهنده وجود ارتباط واضحی بین رضایت شغلی کارکنان و عملکرد سازمانی در هر دو جهت است ، اما با شدت نسبتاً ضعیف.
به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی جرابک و پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی بري فیلد و روث استفاده شده است.
نتیجه گیری با توجه به نتایج دادهها مشخص گردید که مهارتهای ارتباطی به صورت معنادار رضایت شغلی را پيش بيني مي کند.
بدین ترتیب در آزمون فرضیه پژوهش چنین نتیجه گیری شد که از بین مهارتهای ارتباطی، درک پیام، تنظیم هیجان و بینش به صورت مثبت و معنادار رضایت شغلی را پیش بینی میکند.