خلاصه ماشینی:
"یکی از دو نمونهای که الگوی کار جاعل بوده،در صفحهء 90 کتاب SHAH ABBAS AND THE ARTS OF 2ISFAHAN آمده است؛زیر عنوان«پرنده، پروانهها و شکوفهها»،که خود این عنوان در آن کتاب غلط است و پرنده بر روی شاخهء فندق نشسته است و شکوفهای در کار نیست؛در این نقاشی کمنظیر شفیع عباسی(تصویر شماره 1) ترکیب فوق العاده دلپذیری از شاخهء منحنی فندق- که شاید زیر وزن پرنده خم شده است-و پروانههای صورتیرنگ و پرندهء سپید و سیاه بر متن نخودی سیر زمینه،پدید آمده که نشانهء سلیقه و تسلط و شناخت رنگآمیزی و شعوری است که ظاهرا دیگر چیز زیادی از آن به جا نمانده و به دوران ما نرسیده است!جاعل ناشی،در تقلید بی مایهاش(تصویر 2)،شاخهء فندق را عینا نگاه داشته،یکی از پروانهها را حذف کرده،و به جای پرندهء زیبای شفیع عباسی،پرندهای را از نقاشی محمد رضا مشهدی3(تصویر 3)جایگزین کرده است.
قلمگیری سیاه و سفید صورت فلکی «قیقاوس»که در کاتالوگ سادبیز-آوریل 1978 به شماره 167-چاپ شده مطلقا جعلی است و از همان کارگاه کذایی میآید!چند ورق دیگر همین مجموعهء صور فلکی را وقتی،در سال 1356،سرپرست موزهء رضا عباسی بودم،بانویی برای فروش عرضه کرد.
در مورد کاتالوگ مضحکی که برای حراج هتل تصویر شماره 3/نقاشی محمد رضا مشهدی (به تصویر صفحه مراجعه شود) اما سنت نگاشتن قطعات خوشنویسی با امضاء میر علی هروی و میر عماد در طول چندصد سال، بیش از آنکه مسئلهء جعل باشد،درواقع گذراندن آزمونی بود برای نشان داد حصول به استادی و قدرت قلم خوشنویس مدعی."