خلاصه ماشینی:
"بررسی تاریخ و فرهنگ جوامع انسانی در ادوار مختلف بیانگر این است که تحولات فرهنگی و هنری پیدایش مکاتب و مبانی زیباییشناسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) ملتها،پیش از آنکه زاییده ذوق و استعداد و خلاقیت ذهن هنرمندان رشتههای گوناگون باشد،انعکاسی از شرایط اقلیمی و حوادث سیاسی و شرایط اقتصادی و اجتماعی و...
گردهمایی هنرمندان در آرامش و سکون شیراز چندی نمیانجامد که حمله و هجوم تیموریان به شهرهای ایران و نهایتا خطه فارس این ثبات را از بین میبرد و اعزام از سراجبار جمعی از صنعتگران و هنرمندان صاحبذوق شیرازی به سمرقند یعنی پایتخت اولیه تیموریان و سپس هرات دستمایه اصلی و اساسی پاگیری مکاتب سمرقند و هرات گردید که نشأتگرفته از ذوق و سبک هنرمندان شیراز بود.
4 بررسی مدارک موجود در زمینه نقاشی کتاب زمان تیموریان نشان میدهد که، کهنترین کتابهای مصور این دوران نیز در شیراز نگاشته و تزیین شدهاست.
5و این جایگزینی بدلیل آن بودهاست که چون شیراز از حمله مغولها در امان مانده،آزادی عمل بیشتری (به تصویر صفحه مراجعه شود) وجودداشته و هنرمندان نیازی ندیدهاند تا بخاطر خوشایند متجاوزان مغول چهرههای مغولی را در نقاشی خود بیاورند حال آنکه این مهم در مکاتب هرات یا تیموری دیده میشود.
13 ناگفته نماند که آثار هنری هنرمندان مکتب شیراز،سوای موجود بودن در موزههای ایران و جهان به مرور ایام در مجموعههای خصوصی یا از میان رفته و یا اینکه ناشناخته مانده است و هرگز نمیتوان و نمیبایست شناخت و ارزیابی مکتبی اینچنین پردامنه و وسیع همانند مکتب شیراز را با معدود کتابهای یاد شده محک زد و به قضاوت نشست."