چکیده:
عملکرد مطلوب روشهای مختلف حمل ونقل شهری یک موضوع حیاتی برای جابهجایی شهروندان است. هر یک از این روشها به دلیل ویژگی های خاص از اولویتبندی متفاوتی برخوردار است و لازم است بهکارگیری و توسعه آنها متناسب با خصوصیات این روشها و شرایط شهر صورت گیرد. در مقاله ی حاضر مسئله، تخصیص مدهای مختلف حمل ونقل شهری به تقاضاهای موجود از هر مبدأ به هر مقصد میباشد، به گونه ای که کمترین هزینهی اجتماعی به سیستم تحمیل شود. هدف از انجام این تحقیق، تعیین ترکیب بهینهای از سیستم حمل ونقل شهری با در نظر گرفتن سطح مناسبی از راحتی در شهر اصفهان است. نتایج حاکی از آن است که در حالت های مختلف ترکیب هزینه و راحتی، مدل تخصیص های متفاوتی را ارائه می دهد. تمامی این ترکیبها که نقاط پارتو میباشند بهینه هستند که با توجه به نظر سیاستگذار، هریک از این نقاط میتواند جهت اجرای سیاستهای حمل ونقل انتخاب شود. دادههای استفاده شده در این پژوهش بر اساس دادههای مبدأ- مقصد اخذ شده از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان بین 189 محدوده ترافیکی بوده و بهمنظور تسهیل در تخصیص مدهای بهینه به دادههای مبدأ - مقصد با تجمیع نواحی همگن بین نواحی تجمیعی 44 گانه تقلیل یافته است. مدل مورد استفاده در این پژوهش یک مدل برنامهریزی خطی دو هدفه میباشد. در این پژوهش از نرم افزار گمز جهت مدلسازی، از نرمافزار ArcGIS بهمنظور داده-کاوی و از نرمافزارهای Excel و SPSS جهت تحلیل نتایج استفاده شده است.طبقه بندی R42, P25,C61:JEL
The performance of urban transportation modes is a critical issue for people's mobility. This research analyses various transportation modes in Isfahan city, focusing on social cost minimization and comfort maximization. This study aims to determine the optimal combination of urban transportation modes by considering the appropriate comfort level in Isfahan. The study's results indicate that different allocation models are suitable for different cost-comfort combinations cases. All of these combinations, called Pareto points, are optimal and one of these points can be selected according to the policy-maker opinion. The input data are based on data of origin-destination obtained from the Deputy of Transportation and Traffic of Isfahan Municipality between 189 traffic areas. This data is reduced to 44 integrated areas for the sake of simplicity. The model used in this research is a bi-objective linear programming model. In this research, GAMS software is used for modeling, ArcGIS software is used for data mining, and finally, Excel and SPSS have been applied to analyze the results.JEL Classification: C61, P25, R42