خلاصه ماشینی:
"بد نیست نگاهی آماری و از دید جامعهشناسی داشته باشیم و مفاهیمی مثل رمان مرده است و کتاب نخواندن مردم و تأثیر کتابهای عامه پسند را از آن دید نگاه کنیم.
باز هم بع این نکته اشاره میکنم که با توجه به افزایش کتابفروشیها و ناشران که بههرحال به جنبههای اقتصادی کار اهمیت میدهند کتاب نخواندن مردم باید باعث تعطیلی آنها شود.
پس اگر رمان مرده است و نویسنده نداریم و مردم کتاب نمیخوانند چرا در همین کشور خودمان میزان بنگاههای انتشاراتی از تعداد کتابفروشیها بیشتد است.
حالا اگر بیاییم و کمی تخفیف بدهیم کلاسیکها را با شعر و رمانهای دارای ارزش ادبی مقایسه کنیم میبینیم که این میزان کمتر از 3درصد آثار داستانی است.
ادبیات عامه پسند یا بازاری بههرحال برخی از جنبههای زندگی امروز را باز میتاباند و حتما باید گرایش خوانندگان را به آنها ارزیابی کنیم."