خلاصه ماشینی:
"سخن سردبیر وفاق ملی در هنر موسیقی ایرانزمین (به تصویر صفحه مراجعه شود) مولانا میفرماید: چونکه بیرنگی اسیر رنگ شد موسیای با موسیای در جنگ شد خاطرم آمد از استادی قدیمی،که عشقش موسیقی ردیف بود ولی با سعهءصدر و بیتعصبی،بعضی ساختههای موسیقیدانان جوان را که«آهنگ فارسی»و یا به قولی موسیقی پاپ وطنی میساختند را میشنید و با اینکه شخصا تعلقخاطری به این نوع صداها و سازها نداشت،کیفیت خوب آن آثار را تمجید و تعریف میکرد.
آیا هنرمندان گذشته،بزرگترهای ما و باتجربهترها هم اینطور برخورد میکردند؟مگر مرحوم روح اله خالقی از ساختههای نسل جوان آن روز و روزگار(سالهای 1340-1330)مثل همایون خرم،پرویز یاحقی و حبیب اله بدیعی تمجید نمیکرد؟مگر استادی مثل هوشنگ استوار که مقام بلند او در آهنگسازی و آموزش موسیقی و شناخت تکنیکهای کلاسیک پیانونوازی قابل تردید نیست،مدت طولانی را با ارکسترهای جاز و موسیقیهای مجلسی و نواختن قطعات معروف نگذرانده است؟آیا آهنگساز مدرنی مثل خانم فوزیه مجد با موسیقیهای دهات خراسان بیگانه است؟ستایشهای آهنگساز و تنظیمکننده بزرگ موسیقی پاپ و موسیقی فیلم،ناصر چشمآذر از آثار و نواختههای استاد امانوئل ملیک اصلانیان را نشنیدهاید؟درحالیکه میدانید و میدانیم دنیای موسیقی چشمآذر با دنیای موسیقی اصلانیان چقدر تفاوت از زمین تا آسمان دارد."