چکیده:
هدف
بررسی تاثیر وابستگی و تعهد به رابطه بر برون سپاری فعالیت های لجستیک در شهرداری آبیک بوده است.
روش شناسی پژوهش
این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کارکنان شهرداری شهرستان ابیک که حجم نمونه 67 نفری از بین آن ها انتخاب و با پرسشنامه استاندارد که روایی و پایایی آن تایید شده مورد سنجش قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص های مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار 24 SPSS و برای تجزیه و تحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفاده شده است.
یافته ها
فرضیه اصلی ادعایی مبنی بر تاثیر انواع وابستگی و تعهد بر کیفیت خدمات به واسطه انواع برون سپاری تایید شده است.
نتیجه
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که وابستگی جایگزین بر متغیر تعهد رابطه هنجاری تاثیر معنی داری داشته است اما این متغیر بر متغیرهای برون سپاری سفارشی و برون سپاری پیشرفته تاثیر معنی داری نداشت. وابستگی هدف بر دو متغیر تعهد رابطه هنجاری و تعهد رابطه ابزاری تاثیر معنی داری داشت ولی این متغیر بر برون سپاری عمومی تاثیر معنی داری نداشت. متغیر تعهد رابطه هنجاری بر هر سه متغیر برون سپاری سفارشی، عمومی و پیشرفته تاثیر معنی داری داشت. برون سپاری عمومی و پیشرفته بر کیفیت خدمات تاثیر معنی داری داشت ولی برون سپاری سفارشی بر متغیر کیفیت خدمات تاثیر معنی داری نداشت.
خلاصه ماشینی:
نتيجه : نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها نشان مي دهد که وابستگي جايگزين بر متغير تعهد رابطه هنجاري تاثير معني داري داشته است اما اين متغير بر متغيرهاي برون سپاري سفارشي و برون سپاري پيشرفته تاثير معني داري نداشت .
با افزايش تمايل به برون سپاري خدمات لجستيک ، استفاده کنندگان از اين خدمات وابستگي بيشتري به شرکت هاي ارائه دهنده اين خدمات و منابع آنها از قبيل داراييهاي فيزيکي، اطلاعات ، کارکنان متخصص ، فرآيندهاي بهينه ، سرمايه اجتماعي و ساير منابع ملموس و غيرملموس ، احساس مي کنند تا بتوانند قدرت و کيفيت فعاليت هاي لجستيک خود در زنجيره تأمين را افزايش دهند.
(٢٠١٥(,Huo, Kang, M and Zhao به بررسي تأثير وابستگي و تعهد به رابطه بر برون سپاري فعاليت هاي لجستيک پرداختند: اين تحقيق که بر روي ٣٦١ شرکت در چين انجام گرفته است نشان ميدهد که هم تعهد هنجاري و هم تعهد ابزاري براي مديريت مناسب وابستگي به شرکت هاي لجستيک طرف سوم ضروري است .
لاي و همکاران (٢٠١٣) به بررسي مديريت روابط در برون سپاري لجستيک پرداختند:اين تحقيق که بر روي ١٣٤ شرکت چيني که اقدام به برون سپاري فعاليت هاي لجستيک خود نموده اند انجام گرفته است نشان ميدهد که روابط بين سازماني اثر مثبتي بر روابط برون سپاري دارد.
(٢٠١٣),Lai, Tian and Huo به بررسي مديريت روابط در برون سپاري لجستيک پرداختند:اين تحقيق بر روي ١١٩ شرکت چيني انجام گرفته نشان ميدهد که اعتماد و هنجارها عامل مهمي در کاهش رفتارهاي ناهنجار در روابط با شرکت هاي لجستيک طرف سوم ، بويژه در محيط هاي نامطمئن است .