چکیده:
فن آوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر قابل توجهی در امر یادگیری دارد که شامل تغییر نقش فراگیران و
معلمان» مشارکت بیشتر دانش آموزان با همسالان» افزایش استفاده از منابع خارج از متون درسی و رشد و
بهبود مهارتهای طراحی و ارائه مطالب میباشد. امروزه نیاز به روشهای نوین تدریس با توجه به پیشرفت
روز افزون علم و فن آوری حس میشود.» باید به دنبال روشهای تدریسی بود تا بتوان دانش آموزان را از
حفظ طوطیوار به سوی بادگیری سوق داد. استفاده از روشهای فعال تدریس از روشهایی است که
کمک شایانی به دانش آموزان و دبیران می کند. روشهای فعال تدریس روشهایی هستند که فعالیت ذهنی
دانش آموزان را در زمینههای عمومی وی بر میانگیزد. در درس ریاضی هم می توان با انواع نرمافزار
آموزش ریاضی» به فراگیری دانش آموزان در کسب مهارت های ریاضی و ایجاد درک مفهومی
مهارتهای حل مساله کمک کردء چرا که آنان در تعامل با نرم افزارء بهبود قابل توجهی را در استدلال
ریاضی کسب مینمایند و دانش آموز میتواند با به کارگیری نرم افزار آموزشی» به طور فعال به
یادگیری بپردازد و در حین یادگیری فعالانه؛ با یک رقابت سالم با همکلاسیهای خود به خلق
آثاری پرداخته» که این امر سبب تراوش فکری و خلاقیت ریاضی دانش آموز می گردد.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ارشد رياضي کاربردي گرايش آناليز عددي، دانشگاه پيام نور شرق تهران ، ايران چکيده فن آوري اطلاعات و ارتباطات تأثير قابل توجهي در امر يادگيري دارد که شامل تغيير نقش فراگيران و معلمان ، مشارکت بيشتر دانش آموزان با همسالان ، افزايش استفاده از منابع خارج از متون درسي و رشد و بهبود مهارت هاي طراحي و ارائه مطالب ميباشد.
در درس رياضي هم مي توان با انواع نرمافزار آموزش رياضي، به فراگيـري دانـش آمـوزان در کسب مهارت هاي رياضي و ايجاد درک مفهومي مهارتهاي حل مسأله کمک کرد، چرا که آنان در تعامل با نرم افزار، بهبود قابل توجهي را در استدلال رياضي کسب مينمايند و دانـش آمـوز مـيتوانـد بـا بـه کـارگيري نـرم افـزار آموزشي، به طور فعال به يادگيري بپـردازد و در حـين يـادگيري فعالانـه ؛ بـا يـک رقابـت سـالم بـا هم کلاسيهاي خود به خلق آثاري پرداخته ، که اين امـر سـبب تـراوش فکـري و خلاقيـت رياضـي دانش آمـوز مـي گـردد .
عليرغم اهميت تمامي دوره هاي تحصيلي، از آنجا که دوره ي دبيرستان زير بنا و پايه ي ساخت شخصيت علمي دانش آموزان و زمينه ساز ايجاد نگرش مثبت يا منفي آنان نسبت به دروس ، به ويژه درس رياضي است بايد با روش نوين علاقه مندي به اين درس و آموزش را به ويژه در اين پايه تحصيلي و در اين درس خاص ايجاد کرد.
فن آوري اطلاعات و ارتباطات تـأثيرقابـل تـوجهي در امـر يـادگيري دارد کـه شامل تغيير نقش فراگيران و معلمان ، مشارکت بيشتر دانش آموزان با همسالان ، افـزايش اسـتفاده از منـابع خارج از متون درسي و رشد و بهبود مهارت هاي طراحي و ارائه مطالب مي باشد (افضل نيـا، ١٣٨٧).